A megfelelő reakcióidővel megelőzhető lehetett volna az M1-esen történt tömegbaleset
Ám ez még a magukat tapasztaltnak tartó sofőrök esetében sem mindig van meg.
Kőrös András, a Hungaroring Groupama Tanpálya szakmai vezetője szerint elkerülhető lehetett volna a szombati tömegbaleset, amennyiben a kellő reakcióidő mellett a megfelelő követési távolságra is figyeltek volna a sofőrök.
„Ilyenkor ugyan nem látjuk, mi történik előttünk, viszont magát a ködfoltot már távolabbról is észlelhetjük, és fel tudunk rá készülni az első és legfontosabb, hogy ebben az esetben az autópályákon megszokott tempót a lehető leghamarabb csökkentsük le. Ha nem is padlófékkel, de intenzív lassítással” – mondta Kőrös az Indexnek.
„Ez amiatt nagyon fontos, mert még óránkénti 90 kilométeres tempónál is másodpercenként 25 métert tesz meg egy gépjármű, és ha figyelembe vesszük, hogy egy-egy ilyen ködfoltos vagy porfelhős szakaszban – még ha pár száz méterről is van szó – gyakorlatilag vakvezetésben vagyunk, pár tizedmásodperc is sokat jelenthet” – tette hozzá.
A követési távolság döntő fontosságú
A szakértő szerint a vezetéstechnikai oktatásokon gyakorta találkozik azzal a problémával, hogy még a rutinos autóvezetők sincsenek tisztában a követési távolság fontosságával, melyet nem méterben, mindinkább másodpercben célszerű mérni.
Ugyanis csak ahhoz legalább két másodperc kell, hogy biztonságosan tudjunk reagálni a váratlan szituációkra, akár a vészvillogó bekapcsolásával, akár az ezt követő lassítással. Úgy vélekedik, hogy amennyiben a hatóságok nagyobb figyelmet fordítanának a követési távolság betartására, úgy az ehhez kapcsolódó balesetek száma is csökkenésnek indulna.