Clouds
21 Budapest
Dollár
359,66 Ft
Euró
389,43 Ft
Font
433,55 Ft
Bitcoin
23,462 $

Dízelhiány is előállhat februártól az orosz olaj eltűnésével Európában

Salgótarján, 2022. május 27. Hatósági üzemanyagárak a Mol benzinkútján Salgótarjánban 2022. május 27-én. A Mol arra kéri a vásárlókat, a benzinkutaknál a fizetéskor minden esetben mutassák be a forgalmi engedélyüket, hogy a pénztárnál a hatósági árra tudják módosítani a vásárlás összegét - hívta fel a figyelmet közleményében a társaság. A vállalat tájékoztatása szerint a kútoszlopokon a számlálók minden tankolás esetén a piaci árat tüntetik fel, de a pénztárnál a forgalmi engedély felmutatása után alacsonyabb összeget kell fizetnie a magyar vásárlóknak. MTI/Komka Péter
Európa
not image

Kolláth Benjámin

Szerkesztő

Az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője, Pletser Tamás az orosz olaj embargójának életbe lépésével Európa dízelkészletének 10%-a apadhat el, ennek pótlása pedig egyelőre még nem biztosított.

Az InfoRádió Aréna című műsorának vendége arról beszélt, hogy másfél-két hónap is lehet, amire “helyreáll a rend” a kormány üzemanyag-ársapkájának kivezetését követően, de ettől még a piacon komoly nyomokat hagy az elmúlt egy év, ugyanis az egyik multihoz sem tartozó, ún. “fehér kutak”, melyek a piac 30%-át adják, gyakorlatilag működésképtelenek.

Soron kívül Elütött egy embert a metró a Batthyány térnél

Ennek eredményeként az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője szerint a multinacionális cégek és a MOL határozhatják meg az üzemanyagárakat itthon, az olajárak nemzetközi csökkenése pedig megállhat 80 dollár/hordó körül, onnantól a fő tényező a forint árfolyama lehet, ami az utóbbi hónapokban többször megrogyott, írja az interjút szemléző Mandiner.

Pletser elmondta, a világban már most hiánycikk a gázolaj, ami az EU oroszokkal szembeni – ők a legnagyobb értékesítői ennek a világon – olajembargó életbe lépésével súlyosbodhat. Rámutatott, eddig a 10%-os hiányt Oroszországból orvosolta a kontinens, de ez februártól megszűnik és egyelőre nincs terv a pótlására.

Az elemző a dízelhiány okaként azt jelölte meg, hogy a koronavírus-járvány alatt az európai finomítók kapacitása csökkent, azonban egyre nő a felhasználás, itthon például a 90-es évekhez képest, amikor nagyjából ugyanannyi benzint fogyasztottunk, mint dízelt, utóbbi felhasználása mára a háromszorosára nőtt a benzinének.