Két nehéz év után most sem lélegezhet fel a magyar autóipar
A covid-járvány, az ukrajnai háború és a forint-euró árfolyam növekedése miatt egy olyan helyzet alakult ki, ahonnan még lejjebb visz az út.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) nemrégiben közölte, miszerint az idei első háromnegyed év adatai alapján nyilvánvalóvá vált, hogy két nehéz év után most sem lélegezhet fel az autóipar.
Az év első kilenc hónapjában 85 769 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, ami azt jelenti, hogy 9,3 százalékot esett vissza a belföldi autópiac, ám a tavalyi azonos időszakhoz képest az elektromos autók száma jelentősen nőtt, közel másfélszer annyi, 3437 új elektromos autót regisztráltak eddig.
Ennek ellenére a regisztrált új autók mindössze 4 százaléka tisztán elektromos, illetve hasonló arányt képviselnek a tölthető hibrid modellek is, így az MGE arra számít, hogy az elektromos autók és a hibridek részarányának növekedése lassulhat a közeljövőben.
A használt személyautók forgalma 99 292 darabos behozatallal alig változott éves összevetésben, és június óta a tavalyi szint alatt van, a visszaesés oka pedig elsősorban a forint-euró árfolyam növekedése – írta a hvg.hu.
Az MGE éves szinten 125 ezer új személyautó forgalomba helyezésével számolt a januári előrejelzésében, bár ez még a háború kitörése előtt és a járvány lecsengése után volt, amikor többen is abban bíztak, hogy a piac helyre fog állni.
Ám immár nyilvánvaló, hogy a helyzet idén sem fog javulni, ráadásul a piac az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakába jutott, beleértve a javítási szolgáltatásokat is, amihez a csip-és alkatrészhiány, valamint az ellátási láncokban kialakult káosz is tetézett az ukrajnai háborúval.
A márkaimportőrök már csak jelentős csúszással tudják teljesíteni megrendeléseket, miközben a kínálat szűkült, a modellválaszték hiányos lett, erre való tekintettel nagyon is úgy tűnik, hogy az autópiac további visszaesésére kell számítani.