Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
361,00 Ft
Euró
388,57 Ft
Font
452,52 Ft
Bitcoin
63,733 $

Kiderült, harminc autóból mennyi bukik meg a műszaki vizsgán

Egyre nő azoknak a személyautóknak a száma, amelyek nem felelnek meg a legalapvetőbb kívánalmaknak sem.

Fotó: Unsplash
Belföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

A közlekedési minisztérium adatai alapján 2022-ben csak az autók 3,02%-át nyilvánították alkalmatlannak a műszaki vizsgákon, ám 2023-ban ez a szám már 3,14%-ra emelkedett. Hogy mi állhat a hirtelen növekedés hátterében? Egyrészt az, hogy egyre inkább elöregszik a hazai autópark: míg 2021-ben 15 év volt az átlagéletkor, addig egy évvel később már 15,8. Nyilván a járművek korosodása is hozzájárul a műszaki állapot romlásához, ám vannak más tényezők is.

Az Infostart a vezess.hu cikkére hivatkozva azt írja, az egyik ilyen, hogy a Covid idején nagyon sok tulajdonos elodázta az autója karbantartását, amely által a műszaki vizsgára már egy valamelyest elhanyagolt járművel érkezett. De a járvány miatt leromlott gazdasági helyzetben sokan elhalasztották a régi autójuk cseréjét is, ami szintén tovább növelte a rossz állapotú autók számát. Mindemellett egyéb tényező is megdobhatta a bukott műszakis autók számát: Soron kívül Kiszabadították az Adácsnál kisiklott tehervonat mozdonyvezetőjét

Mégpedig az, hogy lelepleződött az egyik központi vizsgaállomáson, éveken át működő korrupt társaság. Legutóbb már 58 ember ellen emelt vádat a Központi Nyomozó Főügyészség bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadása és más bűncselekmények miatt. A vádirat szerint 39 ügyintéző közel 58 ezer autó levizsgáztatásáért mintegy 300 millió forint kenőpénzt adott át 16 vizsgabiztosnak. De volt azóta már másik súlyos lebukás is, ezúttal vidéken – emelik ki.

A vesztegetési ügyek felgöngyölítése nyilván hozzájárult ahhoz, hogy a vizsgaállomásokon a korábbinál alaposabban nézik át a járműveket és szigorúbban döntenek, ha valamilyen hibát találnak. A vezess.hu szerint nagy kérdés, hogy hoz-e hasonló változást a közlekedési minisztérium által a nyárutón elkezdett, most tavasszal is meghirdetett KRESZ-reform. Az biztos, hogy nagyon sokat kell még várni a válaszra: a tárcavezető 2025. március 31-ig tesz javaslatokat az új szabályozás kialakítására, emellett tény, hogy akkor még csak a javaslatoknál tartanak majd.

Korábban arról is beszámoltunk, hogy egy tavaly szeptemberi felmérés alapján elkeserítő adat látott napvilágot a magyar háztartásokban lévő autókkal kapcsolatban. De a válaszok alapján azt is megmutatkozott, hogy az átlagos hazai autótulajdonos évente mennyi pénzt szán karbantartásra, s mennyit szánna arra, hogy új kocsira cserélje jelenlegi járművét. Míg ebben a cikkben arra tértünk ki, mi az, amire sok hazai autótulajdonos nem figyel, pedig a javíttatás sokba kerülhet.