Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
370,02 Ft
Euró
393,99 Ft
Font
460,22 Ft
Bitcoin
63,594 $

A magnéziumhiány is térdre kényszerítheti az európai autóipart

A chipek hiánya mellett most már a magnéziumhiány veszélye is fennáll.

Fotó: Unsplash/Lenny Kuhne
Külföld

Borbély Fanni

Szerkesztő

Ez a magnéziumhiány azzal a veszéllyel jár, hogy az egész autóipar leáll. Kína komoly energiahiánnyal küzd, pedig az ország a legnagyobb magnéziumtermelő, és jelenleg csak kis mennyiséget állítanak elő exportra. Különböző hatóságok megkongatják a vészharangot, mert már csak annyi magnézium van, ami legfeljebb két hónapra elegendő.

A magnézium felhasználása Soron kívül Ez történik, ha gyakran fogyasztunk tojást

A magnéziumot elsősorban az autóiparban használják az alumínium előállításához. Az alumínium különösen ideális olyan alkatrészekhez, amelyeknek kis súlyra, de mégis masszív szerkezetre van szükségük – ez nem csak a lemezekre, lökhárítókra és ajtókra vonatkozik, még a motorblokkok gyártásához is készülnek alumíniumból alkatrészek, de a hajtótengelyek, a benzintartályok és a kerekek is ebből a fémből készülnek. Lényegében alumínium nélkül egyetlen autó sem gördül le a gyártósorról.

Hogyan merült fel a probléma?

Kína jelenleg a világ legnagyobb magnéziumtermelője: a világ termelésének több mint 85 százaléka e gazdasági szuperhatalom kezében van. A kínai termelés csaknem fele az európai piacra kerül, amely az alumíniumgyártáshoz szállított magnézium majdnem teljes egészét felhasználja. Kína pedig nem is lenne Kína, ha nem használná ki teljes mértékben ezt a monopolhelyzetet – az általuk termelt magnéziummal dömpingáron kereskednek a világpiacon. Az árak olyan alacsonyak voltak, hogy az egyetlen megmaradt európai magnéziumgyárat be kellett zárni.

Kína azonban jelenleg komoly energiahiánnyal küzd, ennek következtében Yulin város 50 gyárából 35-nek, amely a magnéziumtermelés legnagyobb részéért felelős, zárva kell maradnia, a fennmaradó 15 gyárat pedig arra utasították, hogy a termelést a felére csökkentsék. Ennek eredményeképpen Kína jelenleg éppen csak képes kielégíteni a saját határain belüli szükségleteket.

Mekkora a baj?

Szerencsére az amerikai autópiacon valamivel jobb a helyzet, és mivel Amerika maga is magnéziumgyártó, így őket kevésbé érinti a hiány. Az európai autógyártókat azonban különösen érinti a magnéziumhiány, az fémiparon belüli érdekképviselet, a European Aluminium ezért most gyors közös politikára szólítja fel az európai kormányokat, melynek az európai határokon belüli magnéziumtermelés növelésére kell összpontosítania, így kevésbé függnénk a kínai gyártóktól.

A szervezet azt is jelezte, hogy ha nem születnek hamarosan intézkedések, két hónapon belül komoly alumíniumhiány alakulhat ki, melynek következtében különböző iparágaknak, köztük az autóiparnak is, komolyan csökkenteniük kell majd a termelést, és legrosszabb esetben akár le is állhatnak.

A kérdés most az, hogy az európai kormányok rövid távon mit tudnak tenni annak érdekében, hogy az autóipar ne álljon le teljesen. Mindenesetre a jelenleg még rendelkezésre álló készletek feltöltése nem tűnik opciónak, a magnézium ugyanis önmagában egy olyan nyersanyag, amely nagyon érzékeny az oxidációra.

(Financial Times)

Elmaradt a csoda, Szoboszlaiék kiestek az Európa-ligából

Szoboszlai Dominik ott volt a Liverpool kezdőjében az Atalanta ellen az Európa-liga negyeddöntőjének visszavágóján.

Milák Kristóf mégsem Ausztráliában készült a nagy visszatérésre

Milák Kristóf edzője, Virth Balázs megerősítette, hogy a versenyző hazai környezetben készült a múlt heti országos bajnokságra.

Primark-boltnyitás: sok a csalás, most a cég is megszólalt az ügyben

A magyarországi boltnyitást hivatalosan még nem jelentették be, így a budapesti üzlet webshoppal sem rendelkezik, mégis rengetegen próbálnak online vásárolni, amely miatt sokan csalás áldozatául esnek. A fast fashion cég most megszólalt az ügyben.