Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
361,71 Ft
Euró
389,58 Ft
Font
453,93 Ft
Bitcoin
61,829 $

Megsüllyedt az M30-as autópálya egy része, felszólították a Strabagot a helyreállításra

Kevesebb mint két és fél éve adták át, ám máris súlyos gond van vele.

Fotó: Kamion az M30 gyorsforgalmi út Tornyosnémeti és a magyar-szlovák határ közötti szakaszán az avatás napján, 2018. január 16-án. MTI/Vajda János
Belföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

Az elmúlt időszakban több helyen is elmozdult a 2021 októberében átadott M30-as autópálya szerkezete a 38-as kilométerénél, Szikszó térségben, amely miatt a burkolaton repedések jelentek meg. A balesetveszély elhárítása érdekében az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) úgy határozott, hogy a pályát mindkét irányban, teljes szélességében lezárja. A Világgazdaság az Útinform legfrissebb tájékoztatására hivatkozva azt írja:

A korlátozás a 33-as jelű Miskolc-észak és a 40-es jelű Szikszó-csomópont között február 17-től augusztus 17-ig tart mindkét irányba, tehát legalább fél évig nem közlekedhetnek az autósok ezen a szakaszon. Ezen információkat a lapnak Szimicsku László, az MKIF kommunikációs igazgatója is megerősítette, hozzátéve: amíg csak lehetett, fenntartották a forgalmat, de olyan mértékű lett az elmozdulás, hogy nem maradt más választásuk, mint a teljes zárás.

„Egy 100-150 méter széles részen van megsüllyedve a pálya, ami a szerkezetének az elmozdulásából adódik. Ez utóbbi pedig 10-12 méter földalap” – magyarázta. Egyúttal kiemelte: most hosszú hónapokig szinte biztosan nem lehet majd közlekedni a lezárt szakaszon, mivel az is lehet, hogy a teljes szerkezetet újra kell építeni. De Szimicsku László azt is leszögezte, hogy az MKIF sem beruházóként, sem kivitelezőként nem vett részt a projektben, ezért annyit tudtak tenni, hogy a beruházó magyar államnak jelezték a problémát.

Az érintett szakaszt a Strabag építette, a magyar állam pedig már fel is szólította a vállalatot, hogy az ütemtervnek megfelelően végezze el a garanciális helyreállítási munkálatokat. Az viszont kérdéses, eleget tesznek-e ennek, mivel a VG információi szerint az osztrák cég előre nem látható okokkal, így a talajvíz mozgásával magyarázta az autópálya szerkezetében történt elmozdulást. A lap végül az Építési és Közlekedési Minisztériumot, valamint a Strabagot is megkereste az ügy kapcsán.

A szaktárca válaszában az áll, hogy az M30-as autópálya szerkezeti problémájának okát a vállalkozási szerződéses feltételek szerint a kivitelezőnek kell feltárnia, ezért a jótállási hiba bejelentése a kivitelező felé megtörtént. Annak kivizsgálása releváns szakértők bevonásával jelenleg is zajlik, ugyanakkor jelezték: a munkaterületre történő felvonulás idejét, és a lezárás időtartamát a helyreállítási tervek birtokában, kizárólag a hiba okának feltárását követően tudják meghatározni.