A legkisebbek kedvenceit sem kíméli az infláció
21 százalékos éves árváltozást mutat a K&H gyerekinflációs kosara, amelyben a gyümölcsjoghurt, a kakaós csiga, a hamburger, a narancslé, a jégkrém, a hátizsák és a gyerekcipő is helyet kapott.
A magyarországi infláció évtizedes csúcsra ugrott tavaly decemberben: az árindex 24,5%-os drágulást mutatott 2021 utolsó hónapjához képest, s ezen belül közel 45%-kal drágultak az élelmiszerek, ám a kialakult helyzet nemcsak a felnőtteket, hanem a legkisebbeket is érinti.
A K&H a hivatalos statisztikai adatok alapján állította össze a gyermekek inflációs kosarát, amelyben helyet kapott a gyümölcsjoghurt, a kakaós csiga, a hamburger, a narancslé, a jégkrém, a hátizsák és a gyerekcipő is.
Ezek a termékek összesen 27 482 forintba kerültek tavaly decemberben, szemben az egy évvel korábbi 22 727 forinttal, vagyis éves szinten 21%-kal drágultak, ám az áremelkedés mértéke még nagyobb, 31%-os 2019 decemberéhez képest – írta a Napi.hu.
A fent említett termékek ára pedig a következőképpen alakult az elmúlt időszakban:
- A gyümölcsjoghurt 206 forintba került 2022 decemberében, ami 36 és 54%-os emelkedésnek felel meg az egy és három évvel korábbihoz képest.
- A kakaós csiga 257 forint volt tavaly decemberben, míg tizenkét hónappal korábban 168 forintot, 2019 végén pedig 142 forintot kellett érte fizetni, ami azt jelenti, hogy 53 és 81%-os áremelkedést tudhat maga mögött.
- A hamburger 1320 forintos ára 46 és 99%-os többletet jelent ebben az összevetésben.
- A 0,9-1 literes dobozos jégkrém ára kisebb mértékben, 26 és 42%-kal nőtt, 1820 forintra.
- A hátizsák átlépte a 10 ezer forintos szintet, ami 2021 végéhez viszonyítva 26%-os emelkedésnek felel meg.
- A gyerekcipőknél ment végbe a legmérsékeltebb növekedés: a tavaly decemberi 12 910 forint 13%-kal múlja felül a 2021 végi összeget, 2019-hez képest pedig 18%-kal kerültek többe.
Ez minden bizonnyal a gyerekek zsebpénzére is kihatással van, ami a szülők számára azt jelenti, hogy vagy kénytelenek az áremelkedés miatt hiányzó összeget pótolni, vagy felkészíteni a kicsiket a tudatos vásárlásra és a takarékoskodásra.