Kutatás: a magyarok rendkívül árérzékenyek, ha erről a termékről van szó
Akkor vesznek csak új háztartási gépet, ha elromlott a régi, a vásárlásnál pedig az ár és az energiafogyasztás a legfontosabb tényezők.
A Gorenje legfrissebb, reprezentatív kutatásának eredményei alapján a magyarok több mint háromnegyede csak akkor vásárol új háztartási gépet, ha elromlik a meglévő és drága lenne a szerelés vagy az alkatrészcsere – ez főként a 60 évnél idősebbek esetében igaz. Ha pedig újat kell vásárolni, a többség számára az ár a legfontosabb szempont (79%), különösen a nőknek, de a készülék mérete és energiafogyasztása úgyszintén. A férfiakat jobban érdeklik a garanciafeltételek, a szervizelési lehetőségek és a készülék márkája, s ők azok, akik hajlamosabbak leárazáson venni új készüléket.
A válaszadóknak ugyanakkor a készülék funkciója és a megbízhatóság is lényeges, ha új eszköz beszerzéséről van szó, de sokan a teszteredményeket és a vásárlói véleményeket is megnézik, s csak annak tudatában döntenek. Míg az kevésbé fontos, hogy okos készüléket vásároljanak és a design sem elsődleges. De a kutatás során arra is kíváncsiak voltak, az egyes háztartások milyen jellegű gépekkel rendelkeznek, így fény derült rá, hogy mikrohullámú sütő szinte minden háztartásban akad. Illetve minden második magyarnak turmixgépe is van otthon, valamint a különálló fagyasztó és a mosogatógép is népszerű termékek.
Az is megmutatkozott, hogy habár a 18-39 évesek köreiben népszerű air fryer új típusú készülék a piacon, mégis több embernek van, mint kenyérsütőgépe. Kávédarálója a 40 év fölöttieknek van többségében, szárítógépe viszont a 18-39 év közötti korosztálynak van legnagyobb arányban. Emellett a megkérdezettek legnagyobb része állította, hogy még sosem vásárolt használt háztartási gépet és tervei szerint nem is fog, mert inkább új készüléket vesz. A 60 éves vagy annál idősebb válaszadók a legkevésbé nyitottak a használtgép-vásárlásra, a fiatalabbak viszont szívesen vesznek használt gépet.
Mindössze minden negyedik ember vásárolt már valaha használt készüléket, közülük viszont a válaszadók 7 százaléka nem elégedett – írja az Economx a felmérés eredményeire hivatkozva. Meglepő, hogy elromlott készülék esetén tízből csak három magyar hívja a szakszervizt, ha garanciális időn belül van, ezt követően inkább szerelőt keresnek maguktól vagy ismerős javítja meg a készüléküket. A cikkben megjegyzik: az állami háztartásigép-szerelői képzés 20 éve megszűnt, ami azért jelent nehézséget, mert a szerelők idősödnek és a háztartási gépek egyre bonyolultabbak.
Az iparág ugyan nemrég újrakezdte a képzést a középiskolákban, de ennek eredményei csak később lesznek láthatók. Az alvállalkozók nem kapnak márkaspecifikus képzést, ezért a nagyobb gyártók saját szervízhálózatot építenek ki – magyarázzák. Korábban arról is beszámoltunk, hogy a magyarok körében újra népszerűek a luxusnyaralások, főleg a hajós utak: a Covid után újra nő az érdeklődés a magasabb árkategóriás utazások iránt, különösen a hajós utak felé, bár ez utóbbiak mindig is népszerűek voltak. Ugyanakkor úgy tűnik, most a korábbi évekhez hasonló érdeklődés mutatkozik meg, főként a luxusutakat illetően.