Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Forradalmi újítás: negyedik színnel bővülnek a közlekedési lámpák?

Forradalmi újítás: negyedik színnel bővülnek a közlekedési lámpák?

Forradalmi újítás: negyedik színnel bővülnek a közlekedési lámpák?
Unsplash/Mike Jumapao

Észak-karolinai kutatók új, fehér jelzéssel egészítenék ki a közlekedési lámpákat az önvezető járművek hatékonyabb irányítására.

Az önvezető járművek térnyerésével jelentős változások előtt áll a közúti közlekedés rendszere, amelynek egyik első jele lehet a hagyományos közlekedési lámpák modernizálása. Az Észak-Karolinai Állami Egyetem kutatói olyan újgenerációs jelzőlámpák bevezetését tervezik, amelyek a megszokott piros-sárga-zöld színkombináció mellett egy negyedik, fehér fénnyel is rendelkeznek majd.

A fehér jelzés bevezetésének elsődleges célja az önvezető járművek hatékonyabb integrálása a városi közlekedésbe. Az új rendszer lehetővé teszi, hogy az autonóm járművek aktív résztvevőivé váljanak a forgalomirányításnak, ami jelentősen csökkentheti a várakozási időt és optimalizálhatja a közlekedés folyamatát.

Ali Hajbabaie, a kutatás vezetője elmondta, hogy az új koncepció a járművek közötti vezeték nélküli kommunikációra és a jelzőlámpákat vezérlő rendszerrel való folyamatos kapcsolatra épül. Amikor több önvezető jármű közelít egy kereszteződéshez, aktiválódik a fehér fázis, amelynek során a járművek egymással kommunikálva határozzák meg az áthaladás sorrendjét és időzítését.

A koncepciót már 2020-ban bemutatták

A hagyományos járművek vezetői számára egyszerű szabály lép életbe a fehér jelzés esetén: kövessék az előttük haladó járművet. Ez azt jelenti, hogy ha az előttük lévő autó fékez, ők is fékeznek, ha pedig elindul, követhetik azt. Amennyiben nincs elegendő önvezető jármű a kereszteződésben, a rendszer automatikusan visszavált a hagyományos háromszínű üzemmódra.

A koncepciót már 2020-ban bemutatták, azonban az akkori verzió még kizárólag központi számítógépes irányításra támaszkodott. Az új megoldás innovációja abban rejlik, hogy kihasználja az önvezető járművek saját számítási kapacitását, így decentralizált módon képes szabályozni a forgalmat.

A szimulációs tesztek eredményei rendkívül biztatóak. A kutatók megállapították, hogy már az önvezető járművek puszta jelenléte is javítja a forgalom áramlását, azonban a fehér jelzéssel ellátott kereszteződésekben ez a hatás jelentősen felerősödik. Az is kiderült, hogy minél több önvezető jármű van jelen, annál gördülékenyebb a közlekedés és annál alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás.

Figyelemre méltó, hogy már akkor is észlelhetők pozitív változások, amikor a forgalomban résztvevő járművek mindössze tíz százaléka önvezető. A kutatócsoport a következő fázisban gyakorlati teszteket tervez végrehajtani, így hamarosan egy kísérleti projekt keretében a valós közlekedésben is kipróbálhatják az új rendszert.