Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,30 Ft
Euró
391,12 Ft
Font
458,44 Ft
Bitcoin
63,868 $

Kiderült, az Instagram a leginvazívabb alkalmazás

Az Instagram vezette azon „invazív” alkalmazások listáját, amelyek összegyűjtik és megosztják a felhasználók adatait.

Fotó: Unsplash/Solen Feyissa
Smart

Borbély Fanni

Szerkesztő

A felhőalapú szolgáltatásokat nyújtó vállalat, a pCloud, nemrég elemezte a nemrég bevezetett App Privacy címkéket, amelyeket a vállalatoknak most fel kell venniük az Apple App Store-ba.

A tanulmány megállapította, hogy az Instagram összegyűjti felhasználói személyes adatainak 79 százalékát, és megosztja azokat harmadik felekkel, beleértve a keresési előzményeket, a tartózkodási helyet, az elérhetőségeket és a pénzügyi információkat. Soron kívül Ezek az újítások jöhetnek az iOS 18-cal

Ivan Dimitrov, a pCloud digitális menedzsere azt írta blogjában, hogy minden olyan információt, amellyel beleegyezünk abba, hogy egy alkalmazás a regisztráció során összegyűjtse, elemezhetővé válik az ő javukra, sőt ezek az információk meg is oszthatók. A böngészési előzményektől kezdve a tartózkodási helyig, a banki adatokig, az elérhetőségi adatokig és az edzettségi szintig értékesek lehetnek az alkalmazások számára az információk tárolása, felhasználása vagy éppen értékesítése.

Havonta több mint egymilliárd aktív felhasználóval aggasztó, hogy az Instagram a központja a tudatlan felhasználók adatainak ilyen nagy mennyiségű megosztásának. A felhasználók személyes adatainak megosztása miatt a második legrosszabb az Instagram anyavállalata, a Facebook volt. A közösségi hálózat a felhasználók adatainak 57 százalékát adta át harmadik feleknek, köztük olyan vállalatoknak is, amelyek kapcsolatban állnak a céggel.

Az Uber Eats és a Deliveroo ételszállító alkalmazások is kedvezőtlen értékelést kaptak, mindketten a top 10-ben szerepelnek a LinkedIn, a Trainline, a YouTube, a Duolingo és az eBay mellett. Ezzel szemben a Just Eat, a Grubhub és a My McDonald’s ételrendelő alkalmazások azon kevés alkalmazások között voltak, amelyek egyáltalán nem adtak ki felhasználói adatokat.

A felhasználók adatait védő egyéb alkalmazások között szerepelt a privát szférára összpontosító Signal and Telegram üzenetküldő alkalmazások, valamint a BBC iPlayer és a Netflix online streaming szolgáltatások.

Az Apple új adatvédelmi címkéi arra késztették a technológiai vállalatokat, hogy pontosan tegyék közzé, hogyan követik nyomon az embereket, a közelmúltban pedig arra késztették a DuckDuckGo adatvédelemre koncentráló keresőjét, hogy azzal vádolják a Google-t, hogy „a felhasználók után kémkedett”.

Miután késleltette adatvédelmi címkéinek kiadását, a Google a héten elárulta, hogy összegyűjti a felhasználók tartózkodási helyét, pénzügyi adatait, böngészési előzményeit és hangadatait. „Hónapokig tartó csend után a Google végül kiderítette, hogy mennyi személyes adatot gyűjtenek a Chrome-ban és a Google alkalmazásban…Nem csoda, hogy el akarták rejteni.” – írta a DuckDuckGo egyik tweetjében.

Amikor tavaly először bejelentették az App Store frissítését, az adatvédelem szószólói az új átláthatósági szabvány kritikus fontosságára hívták fel a figyelmet az online adatvédelem jövője szempontjából. Ezek a változások most lehetőséget nyújtanak arra, hogy az emberek könnyebben mérlegelhessék az adatvédelmi kérdéseket, mikor megvásárolnak egy alkalmazást.