Elindult a karácsonyi szezon a boltokban
Novemberben már sok üzletben lehetett látni ünnepi díszeket, de december beköszöntével visszavonhatatlanul megkezdődött a karácsonyi szezon a hazai kiskereskedelemben is.
Sokan novemberben még tudatosan próbáltak távolságot tartani a vonzó ünnepi dekorációktól, az ajándékvásárlásra csábító akcióktól, ám decembertől már nem lehet kitérni előlük: a hangulatos díszítések, az ínycsiklandó édességek, a gazdag árukínálat félreérthetetlenül jelzi a karácsonyi készülődés indulását, ami hagyományosan a legnagyobb forgalmat jelenti az üzletekben és az online áruházakban. Tavaly az adatok szerint decemberben a kiskereskedelmi forgalom több mint 1800 milliárd forintot ért el, ennek közel felét az ide tartozó boltok adták.
Múlt évben vásárlásaink alkalmával pénzünk harmadát nem élelmiszer jellegű kiskereskedésekben költöttük el, a költés nagyjából hatoda pedig üzemanyagra ment. Bár ezeken a számokon és arányokon belül nem lehet teljesen elkülöníteni a közvetlenül az ünnepekhez kapcsolódó költéseket a hétköznapi vásárlásoktól, az kétségtelen, hogy a kiskereskedelmi forgalom jelentős része decemberben az ünnepek közeledtéhez kötődik. A cégeknek mindenesetre megvan az okuk a bizakodásra, hiszen a hazai kiskereskedelem már nyáron az erősödés jeleit mutatta, november és december pedig hagyományosan erős támasza szokott lenni a teljes évi forgalomnak – emeli ki az Origo.
A szaloncukor szinte minden magyar otthonban megtalálható karácsonykor a fenyőfán, illetve az asztalon is. Bár 2024-es statisztikák még nincsenek erről, a tapasztalat az, hogy szaloncukorra minden évben nagyjából hétmilliárd forintot költünk, és ez várhatóan így lesz idén is. A Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, Sánta Sándor korábban elmondta, egyebek mellett a kakaóválság és a gyenge forint miatt lehet idén arra számítani, hogy ezen árucikkek drágulnak, s azt is elmondta, milyen árakkal találkozhatunk majd.
Hozzáfűzte: az áremelkedés miatt az édességgyártók arra számítanak, hogy idén kevesebb édességet vesznek majd a magyarok, a drágulás miatt viszont a gyártók több bevételre számítanak múlt évhez képest. Azért várhatóan így is megvásárolnak majd a magyar háztartások úgy 3-3,5 tonna szaloncukrot és 8-9 millió csokimikulást. Mindemellett adódhat a kérdés: mennyit költünk karácsonyi ajándékokra? Az MBH Bank tavaly közölt kutatási eredményei alapján a magyarok jelentős része tervszerűen, előre meghatározott költségvetéssel készül a karácsonyi ajándékok beszerzésére.
Az e célra szánt összeg 50–100 ezer forint között mozog, de a vásárlók több mint fele végül többet költ a tervezettnél. A Regio kutatása szerint pedig a magyarok 15,5 ezer forintot költenek játékra az online üzletekben és 12 ezer forintot a hagyományos áruházakban átlagosan. Eközben az összes ajándékra a cég kutatásában részt vevők 35%-a 40–80 ezer forint közötti összeget, 20%-a pedig 80 ezer forintnál is többet áldoz – részletezik.