Nagy bajban van Joe Biden, Donald Trump dörzsölheti a tenyerét
Az amerikaiak közül sokan még mindig arról számolnak be, hogy a lakbér és az élelmiszerárak megterhelik őket.
A Fehér Ház kedden fokozta a nyomást a vállalatokon, amelyek nem csökkentették a kiskereskedelmi áraikat, annak ellenére, hogy a gyártási költségek stabilizálódtak és az inflációs ráta lehűlt – írja a Portfolio a CNBC cikke alapján. Karine Jean-Pierre, a Fehér Ház szóvivője szerint a termelői árak sokkal lassabban nőttek az elmúlt évben, s a vállalatoknak ezt érvényesítenie kellene a fogyasztói árakban is. Majd hozzátette, „ezért az áremelés elleni fellépés az elnök gazdasági programjának része”.
A Biden-kormányzat hónapok óta küzd, hogy összeegyeztesse a csökkenő inflációs rátát és stabil munkahelyteremtést mutató adatokat azzal a ténnyel, hogy a fogyasztók nem érzik az erős gazdaságot jellemzően kísérő megnövekedett vásárlóerőt. Az amerikaiak közül sokan még mindig arról számolnak be, hogy a lakbér és az élelmiszerárak megterhelik őket, a felmérések pedig azt mutatják, hogy ezért Bident hibáztatják.
Az elnök hétfőn elismerte, hogy a fogyasztók ma még mindig jelentősen magasabb árakat fizetnek az alapvető javakért, mint néhány évvel ezelőtt, ám ő azon a véleményen van, hogy emiatt az embereknek a vállalatokat kéne okolniuk azok árképzési gyakorlata miatt. „Minden olyan vállalatnak, amely nem csökkentette az árait – még akkor sem, amikor az infláció csökkent, sőt az ellátási láncokat is újjáépítették –, be kell fejeznie az árak emelését” – jelentette ki Biden, aki szerint ideje lenne fellélegeznie az amerikai fogyasztóknak.
A lap megjegyzi, ahogy a Covid-19 korlátozása 2021-ben enyhülni kezdett, a fogyasztók készen álltak a vásárlásra, részben a világjárvány-korszak segélyprogramjaiból származó extra pénznek köszönhetően. Az ellátási lánc megszakadásainak dominóhatása azonban a magasabb termelési költségekkel párosulva azt jelentette, hogy sok vállalat nem tudta kielégíteni ezt a felgyülemlett keresletet, így az árak is elszálltak.
Az inflációs ráta évtizedek óta nem látott szintre emelkedett, és 2022 júniusában 9,1%-on tetőzött. A fogyasztók dühösek voltak a kialakult helyzet miatt, a felmérések adatai alapján többen is a Biden-kormányt okolták. Most, hogy Biden 2024-es újraválasztási kampánya nagy sebességbe kapcsol, és a választók még mindig elégedetlenek a gazdaság állapotával, a Fehér Háznak további ösztönzőkre lehet szüksége ahhoz, hogy nyomást gyakoroljon a magániparra a kiskereskedelmi árak csökkentésére. „Legyen szó akár a szemétdíjakról, akár a nagy gyógyszergyártók, akár a nagy olajcégek megszólításáról, mi továbbra is ezt fogjuk tenni” – magyarázta Jean-Pierre.