Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
360,18 Ft
Euró
391,56 Ft
Font
463,70 Ft
Bitcoin
67,963 $

JAS 39 Gripen: az alulértékelt vadászgép, ami őrzi a magyar légteret

Ukrajna már hónapok óta könyörög a szövetségeseinek, hogy biztosítsanak a számukra nyugati fejlesztésű vadászgépeket, azonban ezek eddig nem kerültek meghallgatásra.

...svg content...A Magyar Honvédség JAS 39 Gripen típusú vadászgépe felszálláshoz gurul a Debreceni Nemzetközi Repülõtéren 2016. szeptember 28-án. A gép elõzõ nap biztonsági okokból landolt a debreceni repülõtéren, mert gyakorló repülés közben rendellenességet jelzett az egyik kontrollámpa. A Gripen a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezsõ Repülõbázisra, Kecskemétre repült. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Európa
Author image

Nagy Noel

Szerkesztő

Ukrajna kapcsán általában az amerikai Lockheed Martin által fejlesztett vadászgépek merülnek fel, mint potenciális adományok, különösen a régebbi F-15-ös és F-16-os modellek. Semmi kétség, ezek továbbra is kiemelkedő vadászgépek, ám vannak azóta belőlük újabb generációs verziók.

Nem nagyon hallani azonban egy bizonyos vadászgépről, amely a magyar füleknek ismerősen csenghet: a Gripenről. Már-már nincs hírértéke annak, hogy a magyar légierő JAS 39 Gripen vadászgépekkel van felszerelve, ám sokan alábecsülik a svéd fejlesztésű gépek képességeit, amelyek Ukrajna számára is elképesztően hasznosak lennének a háborúban.

Svédország a küszöbén áll annak, hogy évtizedes semlegességét feladva a NATO-hoz csatlakozzon, ez alapján hamarabb meg lehetne győzni őket, hogy biztosítsanak egy-két Gripent az ukránoknak. Kiindulva ebből, valamint abból, hogy magyar érintettség is van, ezért mindenképp érdemes megvizsgálni, mire is képes a Saab által fejlesztett masina.

Sokan a Saab márkát a közúti járművekkel azonosítja, az európai és amerikai piacokon is egyaránt népszerű autóknak számítottak egy időben. A Saab azonban 2011-ben leállította az autógyártást és kizárólag a hadiipari termékekre kezdett fókuszálni, amelyben hosszú történetre tekinthetnek vissza.

A céget még 1937-ben alapították Stockholmban és egyáltalán nem számítanak zöldfülűnek a hadiiparban: nevükhöz olyan kiváló svéd vadászgépek köthetők, mint a Tunnan, a Lansen, a Draken vagy a Viggen – idézte fel a 19FortyFive. A Saab a Boeing mellett társtervezője volt a T-7 Red Hawk kiképzőgépnek is, de az elmúlt időben kétségtelenül a Gripen a csúcstermékük.

A Gripent eredetileg azért kezdték el fejleszteni a svéd légierő számára, hogy felváltsák az akkor már igencsak öregedő Draken és Viggen gépeket. A svédek egy olyan új vadászgépet akartak, ami képes a Mach2 (686 m/s) sebesség elérésére, képes rövid kifutópályáról felszállni és úgy legyen kisebb a Viggennél, hogy közben nagyobb teherbírással rendelkezik.

Azt is fontolóra vették a svédek, hogy külföldi vadászgépekkel váltják le öregedő gépeiket, felmerült egyebek mellett az F-16, az F/A-18, az F-20 és a Mirage 2000 is. Úgy döntöttek végül, hogy nem tehetik meg ezt a saját hadiiparukkal, ezért megbízták a Saab-ot, hogy tervezze meg a svéd vadászgépek legújabb generációját.

A magyar légierõ JAS 39 Gripen típusú vadászbombázója a Saber Guardian 2017 nemzetközi hadgyakorlat-sorozat Black Swan 2017 elnevezésû különleges mûveleti gyakorlatának sajtónyilvános napján Szolnokon 2017. július 12-én. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Svédország számára azonban egy fejlett vadászgép megtervezése és legyártása jelentős, ám megosztó döntés volt. A svéd kormány mondhatni titokban próbálta tartani az egészet, azonban két tesztbaleset (1989 és 1993) miatt nem lehetett, ráadásul mindkettő súlyos technikai hibák vagy hiányosságok miatt történt – a kezdeti nehézségek ellenére azonban a Saab összeszedte magát és 1996-ra üzembe tudták helyezni az első Gripeneket.

A JAS 39 Gripent egy többfeladatú vadászgépként tervezték meg, amely egyszerre képes felderítésre, támadó és védekező hadműveletekre. Könnyű, egymotoros, együléses vadászgép remek manőverezhetőséggel rendelkezik, köszönhetően részben a kanárdoknak és delta szárnyaknak, melyek stabilitást biztosítanak.

A többfeladatúság mellett kiemelendő, hogy két alapvető modern variánsa van a negyedik generációs Gripennek, a C- és az E-széria. Mindkettőnek szüksége van némi frissítésre, azonban nemrégiben bejelentették, hogy megkezdik a C-széria ráncfelvarrását, amelyet legkésőbb 2035-ig be is fejeznek.

A Gripent egyébként egy Volvo motor hajtja, összesen 3200 kilométeres hatótávval rendelkezik és 15 420 méteres magasságban is képes repülni. A svéd légierő összesen 204 darabot rendelt belőle, amelyből eddig 74-et szállítottak le – valamint további 84-et a partnerországoknak.

Svédországban eddig nem kellett különösebben alkalmazni a Gripeneket az európai stabilitás és a svédek tartózkodó külpolitikája miatt, de az ügyfélországoknál, mint Magyarország, Dél-Afrika és Brazília, sem volt éles harcban. Magyarországon gyakran tartanak rutinrepüléseket ugyanakkor, illetve érzékelhetően mindig résen vannak a pilóták, ha megzavarják a légterünket.

A Gripen egészen lenyűgözően teljesített egy 2006-os, Alaszkában tartott hadgyakorlaton, szemtől szembe olyan gépekkel, mint az F-15-ösök, F-16-osok vagy Eurofighter Tycoonok. A Gripen kiemelkedő teljesítményt mutatott ezen a hadgyakorlaton, számtalan gépet kiiktatott a harci szimulációk során.

Amennyiben tehát úgy döntenek egy ponton a háború során, hogy ellátják Ukrajnát JAS 39 Gripen vadászgépekkel, az orosz tábornokoknak van aggódni valójuk: a Gripenek bőven pariban vannak nyugati társaikkal, ebből kifolyólag pedig az orosz gépekkel is. Amíg erre nem kerül sor, addig magyarként pedig nyugodtak lehetünk, hogy ilyen gépek őrködnek a légterünk felett.

Fotón mutatjuk, mit okozott a párizsi légtérzár az olimpiai megnyitó alatt

Az átfogó biztonsági intézkedések részeként Párizs légterét lezárták a 2024-es olimpiai játékok pénteki megnyitó ünnepsége alatt.