Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,26 Ft
Euró
393,63 Ft
Font
461,15 Ft
Bitcoin
69,923 $

JAS 39 Gripen: az alulértékelt vadászgép, ami őrzi a magyar légteret

Ukrajna már hónapok óta könyörög a szövetségeseinek, hogy biztosítsanak a számukra nyugati fejlesztésű vadászgépeket, azonban ezek eddig nem kerültek meghallgatásra.

A Magyar Honvédség JAS 39 Gripen típusú vadászgépe felszálláshoz gurul a Debreceni Nemzetközi Repülõtéren 2016. szeptember 28-án. A gép elõzõ nap biztonsági okokból landolt a debreceni repülõtéren, mert gyakorló repülés közben rendellenességet jelzett az egyik kontrollámpa. A Gripen a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezsõ Repülõbázisra, Kecskemétre repült. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Európa

Nagy Noel

Szerkesztő

Ukrajna kapcsán általában az amerikai Lockheed Martin által fejlesztett vadászgépek merülnek fel, mint potenciális adományok, különösen a régebbi F-15-ös és F-16-os modellek. Semmi kétség, ezek továbbra is kiemelkedő vadászgépek, ám vannak azóta belőlük újabb generációs verziók.

Nem nagyon hallani azonban egy bizonyos vadászgépről, amely a magyar füleknek ismerősen csenghet: a Gripenről. Már-már nincs hírértéke annak, hogy a magyar légierő JAS 39 Gripen vadászgépekkel van felszerelve, ám sokan alábecsülik a svéd fejlesztésű gépek képességeit, amelyek Ukrajna számára is elképesztően hasznosak lennének a háborúban.

Svédország a küszöbén áll annak, hogy évtizedes semlegességét feladva a NATO-hoz csatlakozzon, ez alapján hamarabb meg lehetne győzni őket, hogy biztosítsanak egy-két Gripent az ukránoknak. Kiindulva ebből, valamint abból, hogy magyar érintettség is van, ezért mindenképp érdemes megvizsgálni, mire is képes a Saab által fejlesztett masina.

Sokan a Saab márkát a közúti járművekkel azonosítja, az európai és amerikai piacokon is egyaránt népszerű autóknak számítottak egy időben. A Saab azonban 2011-ben leállította az autógyártást és kizárólag a hadiipari termékekre kezdett fókuszálni, amelyben hosszú történetre tekinthetnek vissza.

A céget még 1937-ben alapították Stockholmban és egyáltalán nem számítanak zöldfülűnek a hadiiparban: nevükhöz olyan kiváló svéd vadászgépek köthetők, mint a Tunnan, a Lansen, a Draken vagy a Viggen – idézte fel a 19FortyFive. A Saab a Boeing mellett társtervezője volt a T-7 Red Hawk kiképzőgépnek is, de az elmúlt időben kétségtelenül a Gripen a csúcstermékük.

A Gripent eredetileg azért kezdték el fejleszteni a svéd légierő számára, hogy felváltsák az akkor már igencsak öregedő Draken és Viggen gépeket. A svédek egy olyan új vadászgépet akartak, ami képes a Mach2 (686 m/s) sebesség elérésére, képes rövid kifutópályáról felszállni és úgy legyen kisebb a Viggennél, hogy közben nagyobb teherbírással rendelkezik.

Azt is fontolóra vették a svédek, hogy külföldi vadászgépekkel váltják le öregedő gépeiket, felmerült egyebek mellett az F-16, az F/A-18, az F-20 és a Mirage 2000 is. Úgy döntöttek végül, hogy nem tehetik meg ezt a saját hadiiparukkal, ezért megbízták a Saab-ot, hogy tervezze meg a svéd vadászgépek legújabb generációját.

A magyar légierõ JAS 39 Gripen típusú vadászbombázója a Saber Guardian 2017 nemzetközi hadgyakorlat sorozat Black Swan 2017 elnevezésû különleges mûveleti gyakorlatának sajtónyilvános napján Szolnokon 2017 július 12 én MTI Fotó Koszticsák Szilárd

Svédország számára azonban egy fejlett vadászgép megtervezése és legyártása jelentős, ám megosztó döntés volt. A svéd kormány mondhatni titokban próbálta tartani az egészet, azonban két tesztbaleset (1989 és 1993) miatt nem lehetett, ráadásul mindkettő súlyos technikai hibák vagy hiányosságok miatt történt – a kezdeti nehézségek ellenére azonban a Saab összeszedte magát és 1996-ra üzembe tudták helyezni az első Gripeneket.

A JAS 39 Gripent egy többfeladatú vadászgépként tervezték meg, amely egyszerre képes felderítésre, támadó és védekező hadműveletekre. Könnyű, egymotoros, együléses vadászgép remek manőverezhetőséggel rendelkezik, köszönhetően részben a kanárdoknak és delta szárnyaknak, melyek stabilitást biztosítanak.

A többfeladatúság mellett kiemelendő, hogy két alapvető modern variánsa van a negyedik generációs Gripennek, a C- és az E-széria. Mindkettőnek szüksége van némi frissítésre, azonban nemrégiben bejelentették, hogy megkezdik a C-széria ráncfelvarrását, amelyet legkésőbb 2035-ig be is fejeznek.

A Gripent egyébként egy Volvo motor hajtja, összesen 3200 kilométeres hatótávval rendelkezik és 15 420 méteres magasságban is képes repülni. A svéd légierő összesen 204 darabot rendelt belőle, amelyből eddig 74-et szállítottak le – valamint további 84-et a partnerországoknak.

Svédországban eddig nem kellett különösebben alkalmazni a Gripeneket az európai stabilitás és a svédek tartózkodó külpolitikája miatt, de az ügyfélországoknál, mint Magyarország, Dél-Afrika és Brazília, sem volt éles harcban. Magyarországon gyakran tartanak rutinrepüléseket ugyanakkor, illetve érzékelhetően mindig résen vannak a pilóták, ha megzavarják a légterünket.

A Gripen egészen lenyűgözően teljesített egy 2006-os, Alaszkában tartott hadgyakorlaton, szemtől szembe olyan gépekkel, mint az F-15-ösök, F-16-osok vagy Eurofighter Tycoonok. A Gripen kiemelkedő teljesítményt mutatott ezen a hadgyakorlaton, számtalan gépet kiiktatott a harci szimulációk során.

Amennyiben tehát úgy döntenek egy ponton a háború során, hogy ellátják Ukrajnát JAS 39 Gripen vadászgépekkel, az orosz tábornokoknak van aggódni valójuk: a Gripenek bőven pariban vannak nyugati társaikkal, ebből kifolyólag pedig az orosz gépekkel is. Amíg erre nem kerül sor, addig magyarként pedig nyugodtak lehetünk, hogy ilyen gépek őrködnek a légterünk felett.