Célzott hirdetésekkel bolygatnák meg álmainkat a marketingesek
Olyan technológia fejlesztésébe kezdtek, melynek köszönhetően álom közben játszhatóak le reklámok, így már alvás közben sem hagynának minket nyugodni a nagyvállalatok.
Az úgynevezett célzott álominkubáció (TDI) technológia segítségével a szoftverfejlesztők elérhetik, hogy álmainkat is módosíthassák a cégek aszerint, hogy éppen milyen hirdetéssel szeretnék elcsábítani magukhoz a vásárlókat – írta a Science Magazine tudományos hírportál.
Összesen 40 alváskutató szakember aggályosnak tartotta a TDI létjogosultságát, ezért nyílt levelet intéztek a fejlesztőknek és a cégeknek, amelyben azt írták, hogy az emberek alapvető létszükségletének és egészségének megőrzésére szolgáló funkció megzavarása káros és inhumánus, következményei pedig rengeteg etikai kérdést vetnek fel.
Közleményükben kiemelték, az álmaink nem holmi játszóterek, amelyeket a nagyvállalatok kisajátíthatnak maguknak, hiszen ezt már jóval korábban megtették azokkal a reklámokkal, amelyekkel nap mint nap bombáznak minket különféle platformokról.
A TDI-t legutoljára a Super Bowl előtti napokban tesztelték embereken, a Molson Coors nevű cég ugyanis felfogadott egy álomszakértői gárdát, akik később önkénteseket toboroztak, és lágy muzsikával, valamint megnyugtató vízcsobogással álomba ringatták őket.
Ezután a résztvevőkön különböző kísérleteket végeztek el, alvás közben vetítettek le nekik célzott reklámokat, amelyek valószínűleg a tudatalattijukban ragadtak. Az önkénteseket egyébként ingyen üdítővel és sörrel csábították a vizsgálatokra, amit sokan természetesen örömmel vállaltak.
Habár azt hihetnénk, hogy a technológia még gyerekcipőben jár és csupán a sci-fi filmekben láthatjuk igazán működni, minden jel arra utal, hogy a valóságban is megtörténhetnek az álommanipulációk, ezért égetően fontos lenne határokat szabni a fejlesztéseknek, máskülönben illetéktelen kezekbe kerülhet a módszer.