Hiába a járvány, a magyarok nem vettek vissza a költésből Black Friday alkalmával
Mintha csak nem is lennének negatív gazdasági hatásai a koronavírus-járványnak, úgy költötték a pénzt idén is a magyarok Black Friday alkalmával, ennek üteme idén sem látszik lassulni
Mintha csak nem is lennének negatív gazdasági hatásai a koronavírus-járványnak, úgy költötték a pénzt idén is a magyarok Black Friday alkalmával, ennek üteme idén sem látszik lassulni – számolt be róla a Napi.hu.
Évről évre nő a népszerűsége az eredetileg Amerikából kiinduló Black Fridaynek, amelynek kereteiben a web- és fizikai áruházak jelentős árengedményeket adnak bizonyos termékeikből, ezeket pedig nem restek agresszíven marketingelni sem, bizonyára mindannyian láttunk a naphoz köthető hirdetéseket.
Habár az Egyesült Államokban szinte nemzeti ünnepéllyé vált a Black Friday, és ott olykor egymást taposva küzdenek az emberek a leértékelt termékekért, alapvető jelenségként megfigyelhető, hogy Magyarországhoz képest sokkal nagyobb leárazások vannak, míg hazánkban 10-50% közötti, addig az USA-ban olykor 90%-os akciók is vannak.
Ez azonban nem zavarja a magyar embereket, akik ahogy a Napi.hu is megjegyzi, inkább Black Weeket tartanak, mintsem Black Fridayt, mivel már a hét elejétől kezdve megkezdődik az áruházak rohama. Megjegyzik, hogy tavaly például a magyarok kétharmada vett részt a leértékelések valamilyen formájú megvásárlásában, élőben vagy online.
A vásárlók fele általában tartja a pénteki napot, de a fogyasztók negyede az ezt követő hétvégén is felkeresi az üzleteket. Ha a termékek piacát nézzük, akkor egyértelműen látszik, hogy mely termékekre utaznak elsősorban a magyarok a „nagy nap” alkalmával.
A vásárlók 39%-a ugyanis ruhát vásárol magának Black Friday alkalmával, míg a 36% inkább elektronikai eszközökbe fekteti a pénzét. 20% feletti vásárló a cipőket, a háztartási készülékeket, valamint a parfümöket és kozmetikumokat választja, a vásárlók elenyésző része pedig élelmiszert és fehérneműt.
Városokat tekintve Debrecenben nőtt meg az elmúlt évek során a leginkább az érdeklődés, 129 százalékkal többen vesznek részt a leértékelés lázában, melyet Budapest, Kecskemét és Székesfehérvár követ, amely helyeken szintén megduplázódott az érdeklődés.
A hírportál megjegyzi, hogy a magyarok átlagosan 43 800 forintot költenek Black Friday alkalmával, és a férfiak költenek alapvetően többet, mert miközben a nők átlagosan 25 200 forintot, addig a férfiak 69 ezer forintot hagynak ott az üzletekben, ez pedig valószínű annak köszönhető, hogy a férfiak drágább tárgyakat vesznek.
Ami a legérdekesebb viszont, hogy a koronavírus gazdasági hatásai ellenére nem nagyon látszott úgy, hogy megjelennének Black Friday alkalmával, a Picodi által készített felmérésben ugyanis a megkérdezettek többsége azt állította, hogy idén is ugyanannyi vagy még nagyobb összeget költ a tavalyi év Black Friday akcióihoz képest.
Hozzáteszik, hogy a megkérdezettek 20 százaléka ugyan úgy felelt, hogy visszaszorítja a költekezést, bár ezek harmada úgy felelt, hogy kényszerből, ugyanis a vírus miatt elveszítették az állásukat. Hasonló arányban vannak azok is, akik a pénzt inkább szűkösebb időre teszik el a pénzt, vagy nem terveznek bevásárolni.