Kutatás: a hajózásból származó károsanyag-kibocsátást a felére lehetne csökkenteni
Sőt, a kutatás szerint mindezt úgy lehetne elérni, hogy a kereskedelem ne szenvedje meg ennek negatív hatásait.
A Guardian jelentése szerint megjelent egy friss kutatás, mely szerint a hajózásból származó károsanyag-kibocsátást 2030-ra a felére lehetne csökkenteni anélkül, hogy ez negatív hatással lenne a kereskedelemre. A nemzetek londoni találkozóján is ismertetett eredmények nyomán az országok most arra készülnek, hogy a hajók által termelt szén-dioxidra kivetett új adóról tárgyaljanak.
Becslések szerint a tengeri közlekedésből származó kibocsátás a globális üvegházhatásúgáz-kibocsátás mintegy 3 százalékát teszi ki, ám a hajók által használatos olcsó, ellenben káros dízelolajnak aligha van alternatívája. Ráadásul az ágazat is csak lassan kezdte el alkalmazni a kibocsátáscsökkentő technológiákat, ám ahogy telnek az évek, egyre több ország szeretné, hogy a hajózásra kivetett adóval ösztönözzék a tulajdonosokat arra, hogy beruházzanak a kibocsátáscsökkentésbe, s finanszírozzák az éghajlati katasztrófa sújtotta országok megmentését.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet, az ENSZ globális hajózást irányító részlege hétfőn Londonban ülésezik, s két héten át tárgyalnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséről, valamint a hajók által termelt szén-dioxid tonnánkénti akár 100 dolláros új adó bevezetésének lehetőségéről.
Eme adóról már nem először esik szó nemzetközi környezetben: a múlt héten Párizsban közel 40 világvezető és a globális pénzügyi intézmények vezetői tárgyaltak az ügyben, az Emmanuel Macron francia elnök vezette új globális finanszírozási paktumról szóló csúcstalálkozón pedig a fejlett és a fejlődő országok is meghallgatták az adó bevezetése mellett szóló érveket.
Az adóból származó bevételek a „veszteség- és káralapba” folynának, hogy segítsék a szélsőséges időjárás pusztításait elszenvedő országokat. A Világbank becslései szerint a hajózásra kivetett szén-dioxid-adó évente akár 50-60 milliárd dollárt is jelenthetne az alap számára.
Noha 100 dollár/tonna volt az alapjavaslat, Japán például – a világ második legnagyobb hajótulajdonos országa – 2025-től tonnánként 56 dolláros széndioxid-adó bevezetését szorgalmazta. Az Egyesült Államok részéről azonban egyelőre nem érkezett konkrét javaslat, hiszen Joe Biden elnök heves ellenállásba ütközhet a republikánusok részéről a kongresszusban.
Eközben Eamon Ryan, Írország környezetvédelmi minisztere jelezte, bár a megbeszélések az új adó bevezetése kapcsán „kiegyensúlyozottak”, rámutatott, 50-50 százalék az esélye annak, hogy ténylegesen megszületik a megállapodás. Ennek okán arra sürgette az országokat, hogy „tegyék meg az első lépéseket az adó felé”, s „mutassanak valódi elkötelezettséget” a klímaválság kezelése iránt.