A fizetős zóna kitolódásával egyre kijjebb menekülnek az autósok Budapestről
A kerületek más és más megoldásokban gondolkodnak, ám a főváros úgy véli, hosszú távon csak a P+R parkolók kialakítása segíthetne, ám ez jelenleg nem lehetséges.
A covid és ezzel együtt az ingyenes budapesti parkolás távozása után a főváros úgy döntött, hogy átalakítja a parkolási rendszert, amelynek értelmében az eddigi fizetős területeket négy kategóriára osztották, kitolódott a fizetőköteles idő este, illetve emelkedett az ár.
Ez eleinte elég sok bírsággal járt, mivel az autósoknak gondot okozott az, hogy megszokják az új rendszert, illetve az a probléma is felütötte a fejét, hogy az ingyenes parkolási zónákra egyre nagyobb autóterhelés jut, idegen autók jelennek meg a sűrűn lakott területek utcáin.
Az érintett kerületek a fizetős zóna kiterjesztésében látják a megoldást, de ez nem megy egyik napról a másikra, a főváros pedig úgy véli, Budapestet mindenképp fejleszteni kell, s a hosszabb távú megoldás a P+R parkolók kialakítása lenne – írta a Telex.
Ám ez most nem nagyon férne bele a szűkös költségvetésbe, illetve a kormány részéről sem élvez mindez elsőbbséget, holott az agglomeráció és Budapest határán kialakított parkolók sokakat ösztönözhetnének arra, hogy onnan már tömegközlekedéssel közelítsék meg a várost.
Különféle megoldások
A nagy, központi átalakítás közben a kerületek új parkolási rendszerekkel próbálkoznak:
- VIII.: a helyi lakosok számára is bevezették a fizetős parkolást
- V., VI., VII., XIII.: a helyek 30%-át csak helyi lakosok használhatják (a IX. kerület is hasonló projektbe kezdett).
A VIII. kerület arról számolt be, hogy területén egyértelműen kevesebb a parkoló autó, főként a Palotanegyedben, s a fizetős rendszertől évente 250-300 millió forintos bevételre számítanak, míg az eddig „ingyenes” kerületek a hozzájuk gyűlő autókra reagálva a fizetőssé tételen gondolkodnak.
Az Infostart szerint vannak hibrid kerületek is, mint például Zugló és Újbuda:
- XIV.: 600 hely tehető fizetőssé, a kerületiek ingyenessége megmaradna, májustól pedig már a Fogarasi út–Nagy Lajos király útja–Bánki Donát utca–Padlizsán utca–Kerepesi út által határolt területen is pénzt kérnek a parkolásért.
- XI.: egyre több a fizetős terület, előbb a belső részek váltak azzá, majd a tömegközlekedési csomópontok környékei. A kizárólagos lakossági parkoláson is gondolkodnak, valamint felmerült, hogy a nem ott lakóknak megtiltsák a parkolást bizonyos idősávban.