Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Felmérés: nincs pénz szórakozásra, az élelmiszereken is spórolnak a fogyasztók

A tartós infláció miatt jelentősen változnak a vásárlási szokások, sokan szórakozás helyett az otthoni kikapcsolódást választják, illetve a saját márkás termékek is egyre kelendőbbek.

...svg content...Fotó: Unsplash
Külföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

Az EY friss, 30 ország több mint 23 ezer fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi kutatásának eredményei által az mutatkozott meg, hogy világszerte megterheli a háztartások költségvetését a tartós infláció, ami kihat a vásárlási szokásaikra is. Az otthoni kikapcsolódás mellett pedig egyre népszerűbbé válnak a saját márkás termékek. A részleteket illetően azt írják, hogy szinte mindenki (85%) aggódik a pénzügyei miatt, a vevők döntő többsége (72%) árérzékenyebbé vált, különösen az élelmiszerek és más alapvető árucikkek esetében.

Számos válaszadó emellett kevesebbet költ ételrendelésre, divatcikkekre, szépségápolásra, valamint szórakoztató elektronikára. A megkérdezettek kétharmada a jelenlegi helyzetben azt is átgondolja, miként hódoljon kedvenc időtöltéseinek, ezáltal egyre többen tervezik, hogy otthon kapcsolódnak ki és fogadnak vendégeket. Továbbá gyakrabban főznének maguknak, ami jelentős változás a tavalyi adatokhoz képest. Mint írják, az emelkedő költségek hatására a fogyasztók közel egyharmada már a saját márkás termékeket részesíti előnyben.

A megkérdezettek többsége szerint ezek ugyanúgy megfelelnek az igényeiknek, sőt, több mint harmaduk nem is tervezi, hogy visszatér a korábban preferált prémium termékekhez. Palincsár László, az EY Customer & Growth területének vezetője a téma kapcsán azt mondta: „A kiskereskedők igyekeznek kihasználni a helyzetet, és jól célzott promóciókkal tovább gerjesztik a saját márkás termékek iránti növekvő keresletet. A prémium cikkek forgalmazói kritikus időszak előtt állnak”. De a saját márkás termékek iránti lelkesedés nem csupán a közepes és alacsonyabb jövedelmű rétegeket jellemzi.

A Portfolio az EY közleményére hivatkozva azt írja, a tehetősebb fogyasztók is ilyen árucikkeket vásárolnának a jövőben, és ezt minden kategóriában fontolóra veszik, beleértve a friss élelmiszereket, az otthoni és háztartási termékeket, a csomagolt élelmiszereket, a ruházatot, cipőket és kiegészítőket, a testápolási, valamint a szépségápolási és kozmetikai cikkeket is. Mindemellett korábban arról is beszámoltunk, hogy tanulás helyett a magyarok többsége szórakozásra és kapcsolattartásra használja az internetet.

A felmérés eredményei által fény derült rá, hogy a válaszadók mindössze 20%-a vesz igénybe online tananyagokat, tanfolyamokat, s podcastokat sem hallgatnak sokan, a híroldalakat viszont többen olvassák. Az összegzés alapján a lakosság 64%-a rendelkezik legalább alapszintű általános digitális készségekkel, míg az EU egészében ez az arány alacsonyabb, 61%. Illetve az elemzés szerint tavaly már a háztartások 93%-ában volt széles sávú internet, nagy lemaradást sikerült ledolgozni az utóbbi évtizedben, 2010-ben ez a szám csupán 58% volt.