Az Európai Unió legfelsőbb bírósága nem nézi jó szemmel Németország magas légszennyezettségét
Az Európai Unió legfelsőbb bírósága csütörtökön úgy ítélte meg, hogy Németország 2010 és 2016 között számos régióban „szisztematikusan és tartósan” túllépte a nitrogén-dioxidra, a dízelmotorok által termelt káros gázra vonatkozó határértékeket.
Az Európai Bíróság kifogásolta, hogy Németország a 89 vizsgált területből 26-ban – köztük Berlin, Hamburg, Köln, Düsseldorf, München és Stuttgart térségében – túllépte a nitrogén-dioxid-kibocsátás éves határértékeit. Megállapította továbbá, hogy az óránkénti határértékeket is túllépték Stuttgartban és a Frankfurtot is magában foglaló Rajna-Majna régióban.
A bíróság, amely az EU végrehajtó bizottsága által 2018-ban benyújtott kereset alapján járt el, azt is megállapította, hogy Németország elmulasztotta biztosítani, hogy a levegőminőségi tervek olyan intézkedéseket tartalmazzanak, amelyekkel az NO2-határértékek túllépésének időszakai a lehető legrövidebbek maradnak.
A közelmúltban számos német város bevezette a régebbi dízelautók részleges betiltását azokon a területeken vagy akár egyes utcákban, ahol különösen magas a károsanyag-kibocsátás. Nem volt azonnal világos, hogy a csütörtöki döntésnek lesznek-e gyakorlati következményei, bár elvileg több ilyen korlátozáshoz vezethet a dízelautókra vonatkozóan. A hivatalos adatok azonban azt mutatják, hogy Németországban 2016 óta javult a levegő minősége.
A német szövetségi környezetvédelmi hivatal három évvel ezelőtt közzétett tanulmánya szerint 2014-ben csaknem 6000 ember halt meg idő előtt olyan betegségekben, amelyekről ismert, hogy azokat az NO2 okozta vagy súlyosbította. A tanulmány a cukorbetegségből, asztmából és más betegségekből eredő haláleseteket hasonlította össze a városokban és vidéken mért kibocsátási adatokkal – írja az AP.