Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
359,22 Ft
Euró
391,92 Ft
Font
466,53 Ft
Bitcoin
59,543 $

Egy EU-döntés vethet véget az olcsó kínai autók európai értékesítésének

Az Európai Unió várhatóan vámokat vet ki a kínai elektromos autókra, miután Kínát azzal vádolják, hogy mesterségesen alacsony árakon értékesíti ezeket a járműveket.

...svg content...Fotó: Unsplash/Michael Förtsch
Európa

Kiss László

Szerkesztő

A BYD Seagull egy apró, olcsó és tetszetős elektromos városi kisautó, amely Kínában 9600 dollárnak, mintegy 3.5 millió forintnak megfelelő összegért kapható. Európában a biztonsági előírások miatt ennek várhatóan a duplájába kerülne, ám ez az ár még mindig olcsónak számítana az elektromos autók piacán, így nem csoda, hogy az európai gyártók aggódnak, hogy a Seagull és más kínai modellek eláraszthatják a piacot, kiszorítva ezzel a hazai járműveket.

Kína autóipara az elmúlt két évtizedben gyors fejlődésen ment keresztül, részben a 2015-ben indított „Made In China 2025” iparpolitikai stratégiának köszönhetően. Ennek eredményeként olyan cégek nőttek naggyá, mint a szegeden gyárat építő BYD, amely most már a Tesla vetélytársa a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója címért. Tavaly több mint 8 millió elektromos autót adtak el Kínában, ami a globális összérték 60%-a. Soron kívül Orbán Viktor Donald Trumpért imádkozik a lövöldözés után

Az európai és amerikai döntéshozók azonban aggódnak, hogy a kínai márkák nagy termelési kapacitásukkal és alacsony áraikkal nehéz helyzetbe hozhatják a saját vállalataikat. Egy UBS-jelentés szerint a BYD 25%-kal alacsonyabb költséggel tud autókat gyártani, mint a legjobb hagyományos globális autógyártók, ezért a versenyhelyzet kiegyenlítése érdekében az Egyesült Államok nemrég 25%-ról 100%-ra emelte a kínai elektromos autók importvámját.

A kínai elektromos autók vámja

Az EU ennél mérsékeltebb megközelítést látszik alkalmazni, a tervek szerint a kínai elektromos autók vámját a jelenlegi 10%-ról 20-25%-ra emelheti. Matthias Schmidt, a Schmidt Automotive Research vezetője szerint ez arányosabb válasz, mint az amerikai 100%-os vám, ami szerinte „tiszta protekcionizmus, visszafogja az innovációt és akadályozza a fogyasztók számára kedvező versenyt”.

A vámok azonban az európai vállalatokat is érinthetik, a BMW iX3 elektromos SUV-ját például Kínában gyártják és exportálják Európába, így a magasabb vámok miatt vagy a költségeket kellene lenyelniük, vagy nekik is árat kell emelniük.

Nem szabad azonban megfeledkezni a másik oldalról sem, ugyanis amennyiben Kína viszonozná a vámokat, az európai prémium autók kínai exportja is veszélybe kerülne, így nem meglepő, hogy az európai autógyártók vezetői sem különösebben lelkesednek az EU kezdeményezéséért, sokaknak ugyanis épp Kína a legnagyobb piaca.

Donald Trump megszólalt az őt ért merényletet követően

Nem sokkal azután, hogy merényletet követtek el Donald Trump ellen, megszólalt az USA volt elnöke.

Biden telefonon akar beszélni Trumppal, megérkezett az FBI

Joe Biden is megszólalt a Donald Trump elleni sikertelen merényletet követően, akinek a merénylője már nincs életben.

Reagált Szijjártó Péter a Donald Trump elleni lövés után

Szijjártó Péter magyar külügyminiszter is reagált azt követően, hogy támadás érte Donald Trump volt amerikai elnököt.