Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Egy EU-döntés vethet véget az olcsó kínai autók európai értékesítésének

Az Európai Unió várhatóan vámokat vet ki a kínai elektromos autókra, miután Kínát azzal vádolják, hogy mesterségesen alacsony árakon értékesíti ezeket a járműveket.

...svg content...Fotó: Unsplash/Michael Förtsch
Európa

Kiss László

Szerkesztő

A BYD Seagull egy apró, olcsó és tetszetős elektromos városi kisautó, amely Kínában 9600 dollárnak, mintegy 3.5 millió forintnak megfelelő összegért kapható. Európában a biztonsági előírások miatt ennek várhatóan a duplájába kerülne, ám ez az ár még mindig olcsónak számítana az elektromos autók piacán, így nem csoda, hogy az európai gyártók aggódnak, hogy a Seagull és más kínai modellek eláraszthatják a piacot, kiszorítva ezzel a hazai járműveket.

Kína autóipara az elmúlt két évtizedben gyors fejlődésen ment keresztül, részben a 2015-ben indított „Made In China 2025” iparpolitikai stratégiának köszönhetően. Ennek eredményeként olyan cégek nőttek naggyá, mint a szegeden gyárat építő BYD, amely most már a Tesla vetélytársa a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója címért. Tavaly több mint 8 millió elektromos autót adtak el Kínában, ami a globális összérték 60%-a. Soron kívül Így változik a boltok nyitvatartása október 23-án

Az európai és amerikai döntéshozók azonban aggódnak, hogy a kínai márkák nagy termelési kapacitásukkal és alacsony áraikkal nehéz helyzetbe hozhatják a saját vállalataikat. Egy UBS-jelentés szerint a BYD 25%-kal alacsonyabb költséggel tud autókat gyártani, mint a legjobb hagyományos globális autógyártók, ezért a versenyhelyzet kiegyenlítése érdekében az Egyesült Államok nemrég 25%-ról 100%-ra emelte a kínai elektromos autók importvámját.

A kínai elektromos autók vámja

Az EU ennél mérsékeltebb megközelítést látszik alkalmazni, a tervek szerint a kínai elektromos autók vámját a jelenlegi 10%-ról 20-25%-ra emelheti. Matthias Schmidt, a Schmidt Automotive Research vezetője szerint ez arányosabb válasz, mint az amerikai 100%-os vám, ami szerinte „tiszta protekcionizmus, visszafogja az innovációt és akadályozza a fogyasztók számára kedvező versenyt”.

A vámok azonban az európai vállalatokat is érinthetik, a BMW iX3 elektromos SUV-ját például Kínában gyártják és exportálják Európába, így a magasabb vámok miatt vagy a költségeket kellene lenyelniük, vagy nekik is árat kell emelniük.

Nem szabad azonban megfeledkezni a másik oldalról sem, ugyanis amennyiben Kína viszonozná a vámokat, az európai prémium autók kínai exportja is veszélybe kerülne, így nem meglepő, hogy az európai autógyártók vezetői sem különösebben lelkesednek az EU kezdeményezéséért, sokaknak ugyanis épp Kína a legnagyobb piaca.

Deutsch Tamás: vérlázító provokációra készülnek Gyurcsányék

Deutsch Tamásnál többszörösen betelt a pohár Gyurcsány Ferencék miatt, szerinte megint hazudnak reggel, éjjel meg este.

Meglepően sokan kihagyják a kézmosást mosdóhasználat után

Emellett az is valószínűsíthető, hogy azok közül, akik kezet mosnak WC után és ebéd előtt, sokan nem figyelnek oda az alaposságra sem.

Szarvast gázoltak Piliscsabánál, kocsi alá került az állat

Súlyos baleset történt Piliscsabánál, ahol két gépkocsi is érintett volt egy szarvas elgázolásában, aki minden bizonnyal nem élte túl az ütközést.