Egy EU-döntés vethet véget az olcsó kínai autók európai értékesítésének
Az Európai Unió várhatóan vámokat vet ki a kínai elektromos autókra, miután Kínát azzal vádolják, hogy mesterségesen alacsony árakon értékesíti ezeket a járműveket.
A BYD Seagull egy apró, olcsó és tetszetős elektromos városi kisautó, amely Kínában 9600 dollárnak, mintegy 3.5 millió forintnak megfelelő összegért kapható. Európában a biztonsági előírások miatt ennek várhatóan a duplájába kerülne, ám ez az ár még mindig olcsónak számítana az elektromos autók piacán, így nem csoda, hogy az európai gyártók aggódnak, hogy a Seagull és más kínai modellek eláraszthatják a piacot, kiszorítva ezzel a hazai járműveket.
Kína autóipara az elmúlt két évtizedben gyors fejlődésen ment keresztül, részben a 2015-ben indított „Made In China 2025” iparpolitikai stratégiának köszönhetően. Ennek eredményeként olyan cégek nőttek naggyá, mint a szegeden gyárat építő BYD, amely most már a Tesla vetélytársa a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója címért. Tavaly több mint 8 millió elektromos autót adtak el Kínában, ami a globális összérték 60%-a.
Az európai és amerikai döntéshozók azonban aggódnak, hogy a kínai márkák nagy termelési kapacitásukkal és alacsony áraikkal nehéz helyzetbe hozhatják a saját vállalataikat. Egy UBS-jelentés szerint a BYD 25%-kal alacsonyabb költséggel tud autókat gyártani, mint a legjobb hagyományos globális autógyártók, ezért a versenyhelyzet kiegyenlítése érdekében az Egyesült Államok nemrég 25%-ról 100%-ra emelte a kínai elektromos autók importvámját.
A kínai elektromos autók vámja
Az EU ennél mérsékeltebb megközelítést látszik alkalmazni, a tervek szerint a kínai elektromos autók vámját a jelenlegi 10%-ról 20-25%-ra emelheti. Matthias Schmidt, a Schmidt Automotive Research vezetője szerint ez arányosabb válasz, mint az amerikai 100%-os vám, ami szerinte „tiszta protekcionizmus, visszafogja az innovációt és akadályozza a fogyasztók számára kedvező versenyt”.
A vámok azonban az európai vállalatokat is érinthetik, a BMW iX3 elektromos SUV-ját például Kínában gyártják és exportálják Európába, így a magasabb vámok miatt vagy a költségeket kellene lenyelniük, vagy nekik is árat kell emelniük.
Nem szabad azonban megfeledkezni a másik oldalról sem, ugyanis amennyiben Kína viszonozná a vámokat, az európai prémium autók kínai exportja is veszélybe kerülne, így nem meglepő, hogy az európai autógyártók vezetői sem különösebben lelkesednek az EU kezdeményezéséért, sokaknak ugyanis épp Kína a legnagyobb piaca.