Drasztikus áremelkedés a használt és új autók piacán, luxussá válhat a saját kocsi
A kétféle kategória közötti különbség, hogy használt autóhoz nagyobb eséllyel lehet hozzájutni jelentős várakozási idő nélkül.
Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke azt mondta, egy év is lehet a várakozási idő, ha valaki most szeretne új autót vásárolni, a készletről elvihető autók levadászása pedig komoly utánajárást igényel.
A szállítási idők egyelőre nem csökkennek, miközben az új kocsik ára is növekedett az elmúlt 1 évben, átlagosan 20-40 százalékkal, amelyért főként az alapanyag- és köztes termékhiányt okolják, hiszen emiatt az autógyártók nem tudják időben teljesíteni a megrendeléseket.
A legtöbb szalonnál csak bemutató autót tartanak, készlet nélkül, mivel a gyárak nagyrésze csak ügyfélrendelésre gyárt, 5-10 százalék befizetése után. Ez a fennakadás jóformán valamennyi autógyártót – távol-keletieket és európaiakat – egyformán érint, ami a használtautó-piacot is befolyásolja.
A fővárosi Albertirsai köz és Fehér út mentén található nagyobb használtautó-kereskedések elmondták, miszerint a megnövekedett várakozási idő miatt trükközni kezdtek a használt autókkal foglalkozó kereskedők.
Eszerint ők maguk rendelik meg az új kocsit, majd azt később várakozási idő nélkül jelentős felárral értékesítik a vevőknek, ám az árnövekedéshez az is hozzájárul, hogy a nyugati piacokon kevesebb a használt autó.
A várakozási idő miatt az emberek nem tudják lecserélni az autóikat, így a szűkülő kínálat találkozik a növekvő kereslettel, ami az új autók piacán tapasztalthoz hasonló mértékű, 30-40 százalék körüli áremelkedést eredményezett az elmúlt egy évben – írta az Mfor.
A legtöbb kereskedő azt is megerősítette, miszerint az emelkedő árak és a romló reálkeresetek végül azzal járnak majd, hogy hazánkban megnövekszik a használt, idősebb, megfizethetőbb autók eladásának aránya, amely által háttérbe szorulnak az új kocsik.