A diákok rendkívül csalódottak, hogy mégsem lesz ingyen szeptembertől a jogosítvány
Olyanok is voltak, akik a támogatásban reménykedve félbehagyták a megkezdett tanfolyamokat és a vezetésórákat.
Mint arról korábban már beszámoltunk, nagyjából egy hete bejelentést tett a kormány, melynek értelmében szeptember első napjától ingyenesen szerezhetik meg a jogosítványt a középiskolás tanulók. Ezt később azzal korrigálták, hogy a kormány csak a KRESZ és az egészségügyi oktatást vállalja át, ám emiatt a diákok rendkívül csalódottak. Erről beszélt nemrégiben Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetsége (MATOSZ) elnöke is, aki azzal kezdte, legalább félmillió forintba kerül egy jogosítvány megszerzése.
Kiemelte: ez óvatos becslésnek mondható, hiszen a legtöbb pénzbe ebből a vezetési órák kerülnek. A kötelező vezetett órák száma minimum harminc, de a KAV adatai szerint gyakorlatilag nincs olyan tanulóvezető, aki ennyi gyakorlás után sikeres vizsgát tenne, azaz leginkább 50-60 óra után beszélhetünk erről. „Ezért is okozott komoly csalódást, hogy mégsem lesz ingyen a középiskolásoknak a jogosítvány: sokan számítottak ennek bevezetésére. Olyanok is felfüggesztették a már folyamatban lévő jogosítványszerzést, akik már haladtak vele, mert várták erre a támogatást” – magyarázta.
Most azonban, ha folytatják, akkor súlyos százezreket kell fizetniük. Az erre szánt összeget pedig a család a konyhapénzből veszi el, ugyanis a tanulóvezetők majdnem 90%-a 17-18 éves, nincs önálló keresete. Ezt követően a MATOSZ elnöke megjegyezte, való igaz, hogy szeptembertől az elméleti oktatást és az egészségügyi ismereteket a diákok megszerezhetik az iskolákban is, ám ő maga nincs arról meggyőződve, hogy erre készen állnak a tanárok. „Szó nincs arról, hogy rutinos, kipróbált, megfelelő szakmai tapasztalattal felvértezett oktatókat hívnának az iskolákba” – fejtette ki a véleményét.
„Az elképzelés szerint a már az iskolákban tanító pedagógusok fogják a KRESZ-oktatást tartani, de a helyzet az, hogy nem minden tanár rendelkezik az ehhez szükséges ismeretekkel” – fogalmazott Jovánovics János. Mint mondta, a rendelet megírása előtt szó volt arról, hogy az iskolák valamilyen megállapodásokat kötnének az autósiskolákkal. Ám ebből végül nem lett semmi, holott ezt pártolni tudták volna. Mindemellett a fuvarozáshoz szükséges jogosítványoknál is problémás a helyzet: úgy növekedtek az árak, hogy az már nehézséget okoz az iparágnak – írja a Pénzcentrum.
„Milliós összegbe kerül megszerezni azokat a jogosítványokat és engedélyeket, ami ahhoz kell, ha valaki ebben a szakmában képzeli el magát Egész biztosan mondhatom, hogy nagyon sokakat eltántorított az a komoly összeg, amikbe a fuvarozáshoz szükséges vezetői engedélyek megszerzése került” – hangsúlyozta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Hozzáfűzte: egy C-kategóriás jogosítvány vizsgadíjakkal és mindennel együtt körülbelül 1 millióba, a C+E kategória 1-1,5 millióba, míg a D kategória megszerzése szintén egymillió körüli összegbe kerül.