Szinte mindenhol nőtt a bolti lopások száma, így védekeznek az egyes cégek
Az élelmiszerárak növekedésével a bolti lopások száma is megemelkedett Magyarországon, ám nem csak az élelmiszerek kelendőek a tolvajok számára, más termékekre is fáj a foguk.
Az elmúlt években rekordmagas lett az infláció, az élelmiszerárak kilőttek és úgy általában a megélhetési költségek is kiugrottak. Közben a boltok forgalma bezuhant, a lopások száma viszont megnőtt – derül ki az RTL beszámolójából. Ám a lap megkeresésére a legnagyobb kiskereskedelmi láncok azt is elárulták, mit tapasztaltak, miket lopnak legtöbbször a tolvajok, valamint mit lehet tenni ezek ellen. Elsőként Nagy-Peid Adrienn, a Tesco Magyarország külső kommunikációs menedzsere nyilatkozott, aki szerint megélhetési és üzletszerű lopásokat egyaránt tapasztalnak. Mint mondta, kollégáik folyamatosan elemzik ezeket az elkövetői magatartásokat, újabb és újabb technikai megoldásokat vezetnek be a visszaélések csökkentése érdekében (pl. blokkal működő kiengedő kapukat telepítettek az önkiszolgáló kasszáikhoz).
Illetve náluk a húsfélék, ezek közül is a csirkemellfilé, sertéscomb, sertéskaraj, a csemege termékek, főleg szalámik, de a sajtok, az alkohol, a pisztácia, az édesség, a ruha és a barkácstermékek is a legtöbbször ellopott tételek listáján szerepelnek. Mindemellett a Penny Magyarország is megerősítette, hogy az elmúlt időszakban nőtt a lopások száma, de azok összeértéke is. Állításuk szerint az elkövetéseket két kategóriára lehet osztani: az egyik a kisebb értékű eltulajdonítás, amikor napi fogyasztási cikkek kerülnek ki fizetés nélkül az üzletből, s a másik, amikor az elkövető – a tételek számából ítélve – feltehetően továbbértékesítés céljából tulajdonítja el a termékeket. Ezen esetekben az elkövetők jellemzően bevásárlókocsiban vagy egy nagyobb méretű táskában viszik ki az árut az üzletekből, ám a csoportos elkövetés is létező probléma.
„Statisztikáink szerint hálózatunkban a felderített elkövetések száma és értéke is jelentősen emelkedett a 2022-es évhez viszonyítva. A felderített elkövetések 126,7 százalékkal, értékük 123,8 százalékkal emelkedett” – tudatta a Penny sajtóosztálya. Hozzátették, ők biztonsági őrrel, elektromos áruvédelmi rendszerrel és kamerákkal is védekeznek a lopások ellen. De a CBA is a lopások számának és értékének növekedéséről számolt be, amelynek kapcsán Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója kiemelte: folyamatosan bővítik az üzletekben a biztonsági berendezések számát, illetve korszerűsítik azokat. „A boltokban a biztonsági őrök jelenléte is hatékonyan képes visszaszorítani az ilyen típusú visszaélések számát, így bővítjük a szolgálat létszámát is” – fűzte hozzá. Míg a SPAR kommunikációs vezetője, Maczelka Márk a téma kapcsán úgy fogalmazott:
„A jelenlegi nehezebb gazdasági helyzet az üzletekben elkövetett lopások és lopási kísérletek folyamatosan növekvő számában is megmutatkozik”. Egyúttal felhívta a figyelmet, miszerint egyre kevésbé beszélhetünk egyszerű élelmiszerlopásokról, mivel úgy látja, hogy a hangsúly áthelyeződött a szervezett, sorozatos, megrendelésre, továbbértékesítési céllal történő eltulajdonításra. Elmondása szerint a SPAR üzletek hosszú ideje rendelkeznek fejlett vagyonvédelmi biztonsági kamerarendszerekkel, így az esetek többségében jó minőségű kamerafelvétel készül az elkövetőkről. Ez pedig nagyban támogatja a rendőrség munkáját a feljelentést követő nyomozás és eljárás ideje alatt. De arra is kitért, hogy a boltokba nem vásárlási szándékkal érkezők célzottan készítenek össze „csomagokat”, és kísérlik meg azok eltulajdonítását, illetve az égetett szeszek, édességek mellett a vegyi áru termékek is a lopásérzékenyebb termékek kategóriájába sorolhatók.
A Lidl Magyarország pedig azt közölte, hogy az áruvédelmi intézkedéseiket folyamatosan fejlesztik, ennek köszönhetően növekedett az elfogások száma a tavalyi év azonos időszakához képest. Hozzátették: „A feltételezhetően lopásból adódó leltárhiányunk nagy része leginkább prémium és márkatermékből, valamint szeszesital árucsoportokból tevődik össze”. De a cikkből az is kiderül, hogy egyedül az Auchantól érkezett az a válasz, miszerint 2022 óta nem nőtt náluk a lopások száma. Vorigin Dóra, az Auchan Magyarország Kft. külső kommunikáció menedzsere szerint ennek az az oka, hogy a boltokban hosszú ideje követnek egy tudatos biztonsági stratégiát, és folyamatosan fejlesztik, modernizálják a biztonsági technológiájukat, továbbá nem vonnak ki erőforrást erről a területről valós kockázatértékelés nélkül. A Reál és az Aldi Magyarország viszont nem szeretett volna nyilatkozni a témában.