Black Friday: a szakértő szerint érdemes odafigyelni, de nem csak az akciós árakra
Már november első hetében elkezdődnek a Black Friday akciók Magyarországon, a kereskedők pedig sokszor egy hónapon keresztül kínálják kedvezményes áron termékeiket. Van pár dolog, amire érdemes odafigyelni ennek kapcsán, a szakértő mondott részleteket.
A PwC e-kereskedelmi szolgáltatási csapatának vezető menedzsere, Cserjés-Kopárdi Ildikó az InfoRádióban felidézte: a fekete péntek tíz éve jelent meg nálunk, és már akkor sem csak egyetlen napon voltak kedvezményes karácsony előtti akciók, hanem nagyjából egy héten át, mostanra viszont már mindenszentektől kezdve özönlenek az akciók. Egyúttal felhívta a figyelmet: korábban sokat trükköztek a kedvezményekkel a kereskedők.
Voltak, akik nem a valós árból engedtek el, illetve előfordult, hogy az elképesztően kedvezményes árú termékeket csak néhány percig vagy akár másodpercig lehetett csak elérni. „Az, hogy mekkora kedvezményt lehet adni, nagyon sok mindentől függ. Az egyes termékkategóriáknak teljesen más az árösszetétele, tehát hogy miből egyáltalán mennyit lehet adni. A 10%-os kedvezmény mostanában egyáltalán nem tűnik vonzónak, nagyjából a 25%-nál kezdődik az, ami már vonzó” – magyarázta.
Ám ekkora kedvezményt az idei évben nagyon sokszor lehetett elérni. „Ami igazából vonzó, az 30-40%-os kedvezmény a tényleges listaárból, ilyennel azért annyira nem gyakran találkozunk mostanában, de ki lehet fogni ilyen termékeket” – emelte ki Cserjés-Kopárdi Ildikó. Az Infostart azt írja, a PwC menedzsere az akciós vásárlás előtt azt javasolja, hogy érdemes elkezdeni már időben a tájékozódást, és listát írni azokról a termékekről, amelyekre valóban szükség van.
Így például elkerülhetjük az impulzív döntéseket is. Az árfigyelő alkalmazásokban lehet látni az árakat visszamenőleg is, így kiszámolható, mekkora a valós kedvezmény, de árértesítést is be lehet állítani, hogy mikor van valóban vásárlást érő akció. A szakember szerint a legjobb akciók már akár november elején feltűnnek, s nem biztos, hogy érdemes az utolsó pillanatig várni, sőt, tavaly az infláció miatt mentek fölfelé az árak még szezonban is, idén pedig az euróárfolyam kedvezőtlen alakulása miatt lehetnek még árváltozások később – jegyezte meg.
De már az is kiderült, milyen termékekre ugranak az emberek a Black Friday alatt. Az Euronics szaküzletlánc közel egy hónapos kedvezményes időszakot hirdetett, amelynek keretében több ezer termék árát csökkentették, különös tekintettel a vásárlók által legkeresettebb árucikkekre. A vállalat kommunikációja szerint a Black November, a Black Friday és a karácsonyi időszak során kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a vásárlókat a minőségi, tartós termékek választása felé orientálják, egyúttal a tudatos vásárlói magatartást ösztönözzék.