Nehéz helyzetben a benzinkutasok és a fuvarozók, megszüntetnék az árstopot
Az infláció és az üzemanyagárstop kapcsán meglehetősen komplex probléma alakult ki a magyar benzinkutakon, amely már a közúti fuvarozás területén is érezhető.
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke kifejtette, miszerint nem fenntartható a kettős árazás a töltőállomásokon, amely főként a kis kutakon csapódik le, hiszen ők fizetik meg az árstop költségét.
Hozzátette, hogy a kasszások elsősorban a 480-as hatósági árakat fizettetik ki, mert nem akarnak konfliktust az autósokkal, illetve egy benzinkút nem minden esetben tudja érdemben elvégezni az ellenőrzést, amely a tankolók olcsóbb benzinre való jogosultságát bizonyítja.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára szerint a közúti fuvarozásban egyszerűbb a helyzet, ugyanis áthárítják a költségeket, az üzemanyagindex pedig már beillesztődött, emellett egy napi árazást alkalmaznak.
Elmagyarázta, hogy már személyi költségindexet is kialakítottak, a két index együttesen pedig körülbelül 38 százalékos változást eredményezett a közúti fuvarozásban, hozzátéve, hogy ebben a szektorban főként a munkaerőhiány okoz gondot.
A főtitkár szerint a különjárati személyszállításban is lemorzsolódást tapasztalnak, ahová szintén begyűrűzött az üzemanyag-kérdés, mivel a buszok is átkerültek a világpiaci áras kategóriába, ennek következtében iskolai kirándulásokat is le kellett mondani.
Ennek kapcsán a kormánnyal is terveznek egyeztetést, hogy legalább az iskolai kirándulások áfáját töröljék el, mindemellett azt tartja a legfontosabbnak, hogy az ellátási lánc ne sérüljön, kiemelve, hogy nem csak az üzemanyagról, hanem a munkaerőhiányról is beszélni kell.
Úgy véli, a kormánynak „el kell döntenie, hogy mit akar”, amellyel Egri Gábor is egyetértett, majd arra utalt, hogy mindenképp vissza kellene térni a régi piaci és működési feltételek irányába, amikor a benzinkutaknak még adott volt egy haszonrés – derül ki az ATV Start műsorából.
Elmondása szerint minden külső forrást be kell vonni a magyar piac ellátásába, a kiesett 30 százalékot pedig vissza kell hozni, ám ezt csak piaci áron lehetséges megtenni, a szociális támogatási rendszeren keresztül pedig meg lehetne találni azokat a társadalmi csoportokat, amelyeket érdemes támogatni az üzemanyag-árstoppal.
A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke arról is szót ejtett, miszerint a magán benzinkutaknak kellene prioritást élvezniük, hiszen a töltőállomások esetében sokszor családi vállalkozásokról van szó, amelyeket nehezebb otthagyni, ha fenntarthatatlanná válik az adott helyzet.