Bajban vannak a hazai vasúti árufuvarozók
A koronavírus-járvány miatt kialakult gazdasági válság következtében radikális módon visszaesett 2020 első félévében a vasúti teherforgalom Magyarországon.
A koronavírus-járvány miatt kialakult gazdasági válság következtében radikális módon visszaesett 2020 első félévében a vasúti teherforgalom Magyarországon.
Mintegy kétmillió tonnával csökkent a hazai vasúti teherforgalom, ezért a vasúti árufuvarozó társaságok azt kérték Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől, hogy az általuk fizetett hálózat-hozzáférési díjon 2020. március elsejétől az év végéig enyhítsenek.
A Világgazdaság értesülései szerint a pályadíjak felártartalmának mintegy 6,1 milliárd forintnyi elengedését szeretnék elérni. A minisztériumnak eljuttatott levelükben leírták, hogy a hazai vasúti szektor idei teljesítménye 15 százalékkal, néhány szegmensben pedig 25 százalékkal is eshet.
A teljesítmény csökkenése miatt emelkedni fognak a fix költségek, az egy tonnára jutó hálózat-hozzáférési díj, valamint a fuvardíjak is magasabbak lehetnek.
A dokumentum aláírói szerint más országokban már régóta bevezettek különféle mentőcsomagokat, Magyarország azonban egyelőre semmi érdemlegeset nem tett, ezért arra kérik a kormányt, hogy 2020. november elejéig lépjen az ügyben.
Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke közölte, az első félévi tragikus statisztikák után a második félévben sem tapasztaltak javulást, ezért a vasútvállalatok költségei folyamatosan nőttek.
A szakember hozzátette, az ágazatnak azonnali segítségre lenne szüksége, a pályahasználati díj csökkentése tökéletes alternatíva lenne, és meg tudnák őrizni a nemzetgazdaság logisztikai ellátását is.