Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Oroszország óriási jégtörő hajók építésén fáradozik az északi-sarkvidéki dominancia elérése érdekében

Oroszország óriási jégtörő hajók építésén fáradozik az északi-sarkvidéki dominancia elérése érdekében

Oroszország óriási jégtörő hajók építésén fáradozik az északi-sarkvidéki dominancia elérése érdekében
Fotó: AP

A szentpétervári történelmi Balti-tengeri hajógyárban daruk lebegnek a csillogó Néva folyó felett, miközben munkások százai négy nukleáris meghajtású jégtörő építésén munkálkodnak.

Az orosz zászlóval ékesített és az ország északi régióiról elnevezett óriáshajók célja, hogy biztosítsák Moszkva uralmát az olvadó Északi-sarkvidék felett. Oroszország igyekszik vezető hatalommá válni a térségben, ahol a visszahúzódó jégtakaró lehetővé tette Moszkva számára, hogy új hajózási útvonalat alakítson ki.

A cikk a videó után folytatódik

Vlagyimir Putyin elnök prioritásként kezelte a felmelegedő régiót, és jelentős beruházásokat eszközölt az úgynevezett Északi-tengeri útvonalba, amely lehetővé teszi, hogy a hajók akár 15 nappal gyorsabban elérjék az ázsiai kikötőket, mint a hagyományos módon, a Szuezi-csatornán keresztül.

A keleti sarkvidéki tranzit általában novemberben ér véget, de Moszkva azt reméli, hogy a jégtörők segítségével egész évben ki tudja majd használni az útvonalat, amely az éghajlatváltozás miatt egyre könnyebben járhatóvá válik. A hajók a császárkori Balti Hajógyárban kezdik meg útjukat, amely az összes szovjet atommeghajtású jégtörő hajó szülőhelye, egy kivételével – a Leniné, amelyet múzeummá alakítottak át, s mely a sarkvidéki Murmanszk kikötőjében dokkol.

A négy új hajó – a „Sibir” (Szibéria), az „Ural” (Urál), a „Jakutia” (Jakutföld) és a „Chukhotka” (Csukcs) – végül ott fog állomásozni. Kirill Myadzyuta, a hajógyár építési vezetője szerint a hajók „hatalmas előrelépést” jelentenek az Északi-sarkvidék fejlesztése felé. A hajókat úgy tervezték, hogy ellenálljanak a szélsőséges északi időjárási körülményeknek, 52 méter magasak, 173 méter hosszúak, és képesek áttörni a 2,8 méter vastag jeget is.

Oroszország nem fukarkodott az északi-sarkvidéki előnyök kihasználásával: a Roszatom állami atomenergetikai vállalat által megrendelt hajók mindegyike több mint 340 millió euróba kerül, az építéshez pedig több mint 1000 emberre van szükség, mely öt-hét évig tart. A város történelmi városképére nyíló kilátással a munkások fel-alá nyüzsögnek a „Sibir” (Szibéria) hajón, amely az év végén hagyja el a hajógyárat.

A többi hajó várhatóan 2022-ben, 2024-ben és 2026-ban csatlakozik a Roszatom murmanszki flottájához. Oleg Shapov, a Sibir leendő kapitánya szerint a Sibir az elődjének, a tavaly nagy pompával felavatott Arktikának a továbbfejlesztett változata lesz. Leonyid Grigorijev, a moszkvai Közgazdasági Felsőoktatási Intézet világgazdasági tanszékének munkatársa szerint a jégtörők megváltoztatják az Északi-sarkvidék orosz hasznosítását.

Míg Oroszország már most is „intenzíven” használja az Északi tengeri útvonalat, Grigorijev szerint a keleti sarkvidék még mindig „teljesen befagy, és a jégtörők nélkül lehetetlen lenne egész évben használni”. Az Északi-tengeri útvonal fejlesztése különösen a kőolaj és földgáz Délkelet-Ázsiába történő szállítását egyszerűsítené, mivel az Atlanti- és a Csendes-óceánt az Északi-sarkvidéken keresztül rekordidő alatt összekötné.

Az Északi-sarkvidék hajózási útvonalaiért folytatott globális verseny felerősödött, ami fokozza a feszültségeket, különösen az USA, Oroszország és Kína között. A CNA azt írja, az Arktika tavalyi felavatásán Mihail Misztyin orosz miniszterelnök azt mondta, hogy a jégtörő flotta „biztosítani fogja az orosz fölényt az Északi-sarkvidéken”.