Ammóniával helyettesíthetik a hagyományos üzemanyagokat a légi járművekben
A Reaction Engines és a Brit Tudományos és Technológiai Létesítmények Tanácsa (STFC) egy koncepció-tanulmányt készített el az ammónia repülőgépeknél való alkalmazására.
A Reaction Engines és a Brit Tudományos és Technológiai Létesítmények Tanácsa (STFC) egy koncepció-tanulmányt készített el az ammónia repülőgépeknél való alkalmazására.
A kutatók abban bíznak, hogy a jövőben egy sokkal fenntarthatóbb, alacsonyabb emissziós értékekkel rendelkező meghajtórendszert alkothatnak meg, amivel jelentősen hozzájárulhatnak a repüléstechnológia fejlődéséhez.
A modern sugárhajtóművek üzemanyaga főként a kerozin, ami egy nagyon sűrű, rendkívül magas energiatartalmú szénhidrogén, ezért nem csoda, hogy akár többszörös hangsebesség elérésére is képes vadászrepülőgépek esetében. Sajnos ez az anyag ugyanúgy fosszilis kőolajszármazék, ezért szignifikánsan hozzátesz a szén-dioxid kibocsájtáshoz, amit a kormányok és a repülőgépipar 2050-re radikálisan csökkenteni szeretne.
Az egyik potenciális lehetőség erre az lenne, ha a tradicionális kerozint alternatív megoldásokra, például elektromos meghajtásra cserélnék. Ezzel csupán az a gond, hogy a jelenlegi akkumulátoros technológiával az utasszállító és teherszállító repülőgépeknek nagyon kicsinek kellene lenniük, nem beszélve a rövid hatótávról és az alacsony terhelhetőségről.
A folyékony hidrogén szintén elérhető választásnak bizonyulhatna, viszont a hatékony működéshez akkora mennyiségben kellene ezt a gázt összesűríteni, amelynek következtében a repülőgépek struktúráját teljesen át kéne tervezni.
Az ammónia használata nem új keletű ötlet, hiszen már a híres X-15 rakétát is ezzel hajtották meg és lőtték ki a világűrbe az 1950-es és 1960-as években. Legfőbb előnye, hogy sűrűsége csupán egyharmada a gázolajénak, továbbá relatíve egyszerű folyékonnyá tenni és tárolni.
Egyetlen hátulütője, hogy gazdasági szempontból nem éppen előnyös felhasználni, mivel az előállítása igencsak költséges. Ennek a problémának a megoldására a Reaction Engines egy vadonatúj meghajtási rendszert tervezett, amit a SABRE hiperszónikus erőforrásának hőcserélő technológiájára alapoztak.
Az új rendszerben az ammóniát lehűtött, magasnyomású folyadékként tárolják a repülőgépek szárnyaiban – pontosan úgy, ahogy azt a kerozinnal teszik manapság. A motorból begyűjtött hő hatására a hőcserélő felmelegítené az ammóniát, amit egy kémiai reaktorba táplálnának, ahol katalizátor segítségével hidrogénné bontanák a molekulákat. Az ammónia-hidrogén keveréket ezután visszairányítanák az erőforrásba, ahol üzemanyagként éghetne el, melléktermékként pedig nitrogén és vízpára képződne.
A Reaction Engines mérnökei szerint az ammónia sűrűsége elég magas ahhoz, hogy ne kelljen gyökeres módosításokat eszközölni a repülőgépek motorjában. Az elméletben tökéletesen működő megoldást előreláthatólag az elkövetkező években gyakorlatban is tesztelhetik a szakemberek.
Ne hagyd ki: