Ammóniával működő környezetkímélő teherszállító hajókat üzemelhetnek be
A zöld energiával foglalkozó Fortescue Future Industries (FFI) az MMA Offshore vállalat közreműködésében egy 75 méter hosszú hajó tervezésébe kezdett, ami 100 százalékban megújuló és újrahasznosítható meghajtással fog működni.
Az FFI sajtóközleményéből kiderült, az MMA Leveque névre keresztelt teherhajó meghajtását 2022-re konvertálhatják át hagyományos gázolajról ammóniává, ami azt jelenti, hogy zéróemissziós lesz a hatalmas monstrum.
Ha sikeresnek bizonyul az átalakítás, akkor a cég a 2040-re beígért karbonsemlegesség jegyében vonatokat, teherautókat, később pedig akár tömegközlekedésben használt buszokat és repülőgépeket is ammónia-hajtásúvá módosíthat.
Az ammóniával működtetett repülő szerkezetekről korábban kiderült, hogy még a sokkal több kockázattal, főként robbanóveszéllyel járó folyékony hidrogénnel üzemeltetett egységekhez képest is sokkal jobb hatásfokkal rendelkeznek, és 70 százalékkal nagyobb teljesítményre képesek.
A Glasgow-ban megtartott COP26 klímacsúcson az FFI alapítója és vezérigazgatója, Andrew Forrest elmondta, globális skálán gondolkodnak, vagyis teljes dekarbonizációt, azaz szénmentességet ígérnek, amit csakis úgy lehet vállalni, ha a világ vezetői finanszírozzák azokat a tevékenységeket, amelyekkel elérhető a 2040-re kitűzött cél.
Egy 2019-ben közzétett svéd jelentés alapján a hajózási szektor több üvegházhatású gázt termelt egyetlen év alatt, mint a belföldi repülőgép-forgalom, ami tökéletes bizonyítéka annak, hogy a vízi közlekedés károsítja a legjobban a környezetet, illetve súlyosbítja a globális felmelegedés mértékét.