Kutatók megállapították, mennyit kell aludnunk, hogy megőrizzük mentális egészségünk

Fotó: mizzdalina / Twenty20

Czinder Tímea

2022. május 7. - 20:05

Meglepő lehet, de nem csak a túl kevés, hanem a túl sok alvás is összefüggésbe hozható a kognitív teljesítmény romlásával, például a memória, vizuális figyelem és problémamegoldó készség terén.

Az alvás létfontosságú szerepet játszik a kognitív funkciók megfelelő működésében és a mentális egészség megőrzésében, ezen túlmenően pedig a pihenés során az agyból is távoznak a felesleges salakanyagok. Az idő múlásával az alvási szokások azonban változnak, elalvási nehézségek léphetnek fel, illetve csökken az alvás minősége és mennyisége.

Feltételezések szerint az alvászavarok hozzájárulhatnak a kognitív funkciók hanyatlásához, nem beszélve az idősödő népesség körében fellépő pszichiátriai állapotokról – olvasható a Science Times cikkében.

Brit és kínai tudósok csaknem félmillió 38 és 73 év közötti felnőtt adatait elemezték az Egyesült Államok Biobankjából, amely során az alvási mintáikról, közérzetükről és mentális egészségükről kérdezték a résztvevőket. Az önkéntesek közül 40 000 személyről álltak rendelkezésre agyi képfelvételek és genetikai adatok is.

A kutatók felfedezték, hogy nem csupán az elégtelen, hanem a túl sok alvás is összefüggésbe hozható a kognitív teljesítmény romlásával, például a memória, vizuális figyelem és problémamegoldó készség terén.

Az eredmények szerint a hét óra éjszakai alvás az optimális mennyiség a kognitív képességek, valamint a mentális egészség megőrzéséhez is, a hosszabb vagy rövidebb ideig alvó emberek ugyanis több szorongásos és depressziós tünetről és rosszabb általános közérzetről számoltak be.

A tudósok azt feltételezik, hogy a nem megfelelő alvás és a kognitív teljesítmény csökkenése közötti kapcsolat egyik lehetséges oka a lassú hullámú mély alvási fázis megzavarása lehet, ami szoros kapcsolatban áll a memória konszolidációjával, valamint az amiloid nevű fehérje felhalmozódásával, és a demenciához hasonló panaszokat eredményez.

A kutatás szerint az éjszakai hét óra alváson kívül a legjobb eredményhez az is elengedhetetlen, hogy a lefekvés időpontja se ingadozzon túlzottan.

A Fudan Egyetem professzora, Jianfeng szerint nem lehet határozottan kijelenteni, hogy a túl kevés vagy túl sok alvás kognitív zavarokat okoz, a kutatók elemzése azonban – amely az embereket hosszabb időn keresztük követte nyomon – alátámasztja ezt az elképzelést. Mindazonáltal az idős emberek alvászavarának okai bonyolultak, mivel a genetikai felépítés és az agy szerkezete is befolyásolja.