A YouTube dollármilliárdokat oszt vissza a tartalomkészítőinek – ellentétben az Instagrammal
A Google ezen a héten számolt be a YouTube reklámbevételeiről, erre pedig először került sor azóta, hogy megvették a céget. A számok pedig sokkolóak.
A YouTube reklámbevétele tavaly 15 milliárd dollár volt, és ennek a komoly részét visszaosztja a tartalomkészítőknek. És bár eredetileg talán nem fog óriásinak hangzani a szám, ha más közösségi médiás oldalakkal hasonlítjuk össze – mint például az Instagrammal – akkor már teljesen más a helyzet.
A YouTube 15,1 milliárd dollárnyi reklámbevételre tett szert 2019-ben, emellett 3 milliárd dollár volt a bevétele az előfizetéses szolgáltatásaiból, mint a YouTube Premium és a YouTubeTV.
Ruth Porat, a Google anyavállalatának, az Alphabetnek a pénzügyi igazgatója így nyilatkozott: „A bevételünk nagy részét a tartalomkészítőinknek fizetjük ki.”
A pénzügyi igazgató szavaiból kiindulva a vállalat körülbelül 8 milliárd dollárt fizethet ki a tartalomkészítőknek.
És bár a YouTube bevétele meglehetősen nagy, így is eltörpül például az Instagram mellett. A Bloomberg beszámolója szerint a Facebook tulajdonában lévő alkalmazás bevétele 2019-ben körülbelül 20 milliárd dollár volt. Ez a szám nem a vállalat jelentéséből származik, viszont figyelembe véve, hogy mennyi reklámmal találkozunk az Instagramon, valószínűleg nem állhat messze a valóságtól.
A hatalmas különbség viszont a YouTube és az Instagram között az, hogy míg a YouTube a bevételeinek körülbelül 45 százalékát tartja meg, addig az Instagram közvetlenül egyáltalán nem oszt vissza pénzt a tartalomkészítőinek.
Így ha a tartalomkészítők szeretnének pénzt keresni Instagramon a posztjaikkal, akkor ehhez harmadik felekkel kell megállapodniuk.
De persze a YouTube rendszere is messze áll a tökéletestől, ugyanis a közepesen vagy egyáltalán nem ismert YouTube-erek gyakran áldozatául esnek a YouTube algoritmusainak, így előfordulhat, hogy egyes videóikkal nem tudnak pénzt keresni, hiába lennének rá alapvetően jogosultak.