A világ 95%-ában igenis hasznosak lehetnek az elektromos autók

not image

Takács Petra

2020. április 3. - 10:59

Egy új kutatás alátámasztja, hogy nem érdemes azt a mítoszt elhinni, miszerint az elektromos autók növelik a CO2-kibocsátást a bolygón, éppen ellenkezőleg, egyes helyeken akár 70%-al is csökkenthetik a szennyezést, attól függően, melyik országról van szó. Egyes kutatások arra is kitérnek, hogy világszerte már az elektromos hálózatok is a megújuló energiák felé vették az irányt.

Több kutató is nyilvánosságra hozta legújabb következtetéseiket, illetve adataikat, amik végre elhallgattathatják az elektromos autókról keringő álhírek terjesztőit. Két európai egyetem tanulmányai szerint a világ 95%-ában sokkal inkább hasznos a környezetnek, ha elektromos járműveket használnak. A BBC riportja szerint a kivételeket csak azok az országok jelentik, amelyek kizárólag a szénalapú áramellátástól függenek.

Alapvetően átmeneti időszakot él a megújuló energia, amit talán az szemléltet a legjobban, hogy mennyi elektromos jármű hibrid típusú, vagyis használatukhoz még mindig szükség van kisebb vagy nagyobb mennyiségű fosszilis üzemanyagra.

Az időről időre felbukkanó új kutatómunkák vagy technológiák szőnyeg alá söprése, legyen szó atomerőművekről, elektromos járművekről, vagy különböző típusú napenergia parkokról, olyan érzést kelt, mintha kő-papír-ollót játszanánk, ahol mindenkinek le kell győznie a másikat, amíg egy kört nem formálnak.

„A kutatók szerint az autók élettartama alatti átlagos kibocsátásuk 70%-kal alacsonyabb, mint a benzinnel működő járműveké olyan országokban, mint Svédország vagy Franciaország (ahol az áram nagy része megújuló és atomenergiából származik), de még az Egyesült Királyságban is 30%-kal kisebb”, számolt be róla a BBC.

Ez egy fontos pont, amely mentén gyakran kritizálják a megújuló energiákat, mivel mindig felmerül az érv, hogy ha csatlakoztatod a járművedet az elektromos hálózathoz, akkor az ugyanúgy elősegíti a károsanyag-kibocsátást. Mivel egyre több helyen az áramforrás is megújuló energiákon alapszik, így ezt az érvet gyorsan le lehet söpörni az asztalról.

A tudósok szerint kulcsfontosságú, hogy sikeresen átessünk ezen az átmeneti perióduson, amíg a légszennyezési számok javulnak, és amikor világszerte egyre több kormány kezdi el kiaknázni a szél és napenergiában rejlő potenciált, akkor juthatunk majd el ahhoz a szakaszhoz, amikor már kevésbé roncsoljuk a bolygónkat.

Amennyiben 2050-re már egy olyan világban fogunk élni, amely tele van elektromos autókkal, akkor elmondhatjuk majd, hogy annyival csökkentettünk a szénkibocsátás mennyiségét, mint amennyit Oroszországban szennyeznek évente.

A folyamat viszont nem lesz akadálymentes. Egyelőre a viszonylag kisebb számú megújuló energiát használó járművek kis mennyiségű terhet jelentenek az elektromos hálózatok számára, ám ha mindenki Teslára vagy Nissan Leafre állna át a hagyományos üzemanyaggal működő járművek helyett, akkor a hálózatra akkora súly nehezedne, amit jelenleg csak szénalapú elektromossággal lehetne megtámogatni.

A világnak most az a feladata, hogy annyi megújuló energiát állítson elő, amennyi alátámasztja ezeknek a tanulmányoknak a jóslatait, és akkor megteremthetjük a lehetőségét annak, hogy egy fenntartható jövő útjaira lépjünk. A kutatók szerint egyébként hatékonyabbak is tudnánk lenni, ha szigorúbb és közelebbi célokat állítanánk fel, mint a gyakorta használt 2050-es időkeret.