Zacher Gábor elmondta, szerinte miért van a magyaroknak alkohol- és drogproblémája
Zacher Gábor, jelenleg mentőorvosként dolgozó toxikológus elmondta, szerint az érvényes kormányzati alkohol- és drogstratégia hiánya jelentős mértékben hozzájárul a magyar társadalom ilyen jellegű problémáihoz.
Zacher Gábor, jelenleg mentőorvosként dolgozó toxikológus elmondta, szerint az érvényes kormányzati alkohol- és drogstratégia hiánya jelentős mértékben hozzájárul a magyar társadalom ilyen jellegű problémáihoz.
Zacher az Indexnek adott nyilatkozatában fogalmazott úgy, hogy a járványügyi korlátozások „nem oldották meg” a társadalom alkohol- és drogproblémáit, ráadásul a bezártság miatt meg is nőtt ezen szerek használata. „Az embereknek tele van a töke a több hónapos bezártsággal” – mondta.
Mint mondta, az eddig érvényes magyar kábítószer-stratégia 2020. december 31-én évült el, míg alkoholstratégiánk „sosem volt”. Zacher szerint a drogstratégiából ráadásul nem valósult meg semmi, meglátása szerint kormányzati oldalról történt hiba az erőforrások elosztása során.
Példát is mondott: a rendelkezésre álló költségek 70 százalékát a rendőrségi-szakértői munkára különítik el, míg 30 százalék megy csak prevencióra. Eközben a szomszédos Szlovéniában pont fordítva van ez a helyzet, ugyanis 80 százalék megy prevencióra, míg a maradék pénz kerül a rendőrséghez.
„Ezt a problémát nem a büntető törvénykönyv fogja megoldani” – emelte ki Zacher, majd hozzátette, hogy Magyarországon leginkább az őszinte kommunikáció hiányzik e témában. Példaként felhozta, hogy hazánkban nem beszélnek a marihuána orvosi felhasználásának lehetőségéről, holott úgy véli, ha már egy onkológus vezeti az egészségügyet, akkor legalább párbeszédnek kellene lennie.
Zacher az alkoholproblémára is kitért, melynek kapcsán megjegyzi, szintén politikai-kommunikációs okai vannak. „Amíg a pálinkafőzdék Orbán Viktor szövetségesei, nem számíthatunk alkoholstratégiára, de alig van kontroll az italok hirdetésében is” – mondta a toxikológus.
Az utóbbira kiemelte a televíziós reklámokat, melyek úgy véli Magyarországon az alkoholfogyasztást úgy reklámozzák, mint életérzést. Zacher úgy véli, némileg indokolatlan, hogy dohányárut nem lehet reklámozni, alkoholt meg igen, miközben közel ugyanannyi áldozatot szednek.