Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Kína elkezdett a saját óriásaival leszámolni: történelmi jelentőségű korlátozást fogadtak el

Peking elhatározta, hogy véget vet a saját kényelmetlenségének, és megkezdi a leszámolást a saját tech-óriásainak az egyre növekvő befolyásával, ezért új szabályokat fogadott el a legnagyobb internet cégek erejének korlátozására

Külföld
Author image

Nagy Noel

Szerkesztő

Peking elhatározta, hogy véget vet a saját kényelmetlenségének, és megkezdi a leszámolást a saját tech-óriásainak az egyre növekvő befolyásával, ezért új szabályokat fogadott el a legnagyobb internet cégek erejének korlátozására – számolt be róla a BBC.

Alibaba, JD.com, Tencent, Xiaomi – csak néhány kínai cég a sok közül, amelyek igazi óriássá nőtték ki magukat a tech piacon, amely Kína szempontjából azért is jelentős, mert a világ legnagyobb piacával rendelkezik. Az új regulákkal az ő erejüket kívánják csökkenteni, melynek hatására ezek részvényárai is némi zuhanásnak indultak. Soron kívül Korlátozottan ugyan, de újraindult a vasúti közlekedés a Déli pályaudvaron

A piaci dominancia aggodalma pedig relevánsnak is mondható, ugyanis ha az online kereskedelmi piacot nézzük, az Alibaba és a JD.com a kínai piac 75%-át uralják legalább, az előbbinek például csak mobilon 881 millió aktív felhasználója van, amely több mint a kínai lakosság fele.

Peking aggodalmait pedig már az Ant Group meghiúsult tőzsdei bevezetésében is megfigyelhettünk, ugyanis a kormány oldaláról már számos alkalommal szót emeltek a cégcsoportot birtokló Alibaba ellen. Az Ant Group körébe tartozik egyébként az Alipay, amely Kína legnagyobb online fizetési platformja, 1.3 milliárd aktív felhasználóval.

A héten elfogadott új szabályok az első igazi próbálkozásnak tekinthetők, amelyek meghatároznák a „versenyellenes piaci magatartást” a tech szektoron belül. A trösztellenes szabályról egyébként maguk a fogyasztók is elmondhatják a véleményüket, egészen november végéig.

A jogszabály egyik célja, hogy megakadályozza ezeket a tech-cégeket, hogy a felhasználók érzékenynek tekinthető személyes fogyasztói adatait megosszák, ugyanis ezzel megnyílik számukra a lehetőség, hogy a nagyvállalatok egymással összezárva, információcserével elnyomják a kisebb, ám számukra veszélyes versenytársakat, és kiszorítsák őket a piacról.

Az új szabállyal azt is meg kívánják akadályozni, hogy ezek a cégek az üzleti partnereiket külön megállapodásokra „kényszerítsék”, amellyel már az Alibabát vádolták már többször. A jogalkotók célja ezen felül az is, hogy megakadályozzák a cégeket, hogy a vásárlókat a fogyasztási szokásaik alapján előnyben vagy hátrányban részesítsék.

Nem Kína az egyetlen egyébként, amelynek aggodalmai vannak a tech-óriások kapcsán, nemrégiben az Európai Unió is szót emelt a világ egyik legnagyobb cége, az Amazon ellen, amely szerintük többek között Németországban és Franciaországban is visszaélt a piaci hatalmával.

Eközben az Egyesült Államokban is erősödnek a trösztellenes hangok, ugyanis a Google ellen indítottak eljárást a szövetségi hatóságok, szintén a monopolhelyzete miatt, ami az internetes keresési piacot illeti. A trend egyértelmű, kérdés, hogy Kína precedenst teremtett-e a legújabb szabályozásaival.