Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Lenyűgöző: így dolgoznak minden idők legnagyobb legendáján – F-117A

Az F-117A minden túlzás nélkül egy igazi legenda, melynek első megjelenése sokkolta az embereket. Az Egyesült Államok rengeteg időt és pénzt fordított a lopakodó fejlesztésére, mely még mai szemmel is egy mestermű.

Cool
Author image

A T-800-as

Szerkesztő

Az F-117A minden túlzás nélkül egy igazi legenda, melynek első megjelenése sokkolta az embereket. Az Egyesült Államok rengeteg időt és pénzt fordított a lopakodó fejlesztésére, mely még mai szemmel is egy mestermű.

Az F–117 Nighthawk hosszú múltra tekint vissza, hiszen már a 80-as évek előtt elkezdték fejleszteni. Az együléses szerkezet először 1981-ben emelkedett a levegőbe, de akkor még szinte senki sem tudott róla. Soron kívül Nagyar Márton a romániai életszínvonalról: „A románok sehol nincsenek hozzánk képest”

Szolgálatba csak két évvel később állt, és egészen 2008 első negyedévéig aktívan használták. Azóta már nem teljesít szolgálatot, visszavonult, méghozzá igazi legendaként. Az utolsó ilyen darabot 1990-ben gyártották le, és a 80-as évek végéig gyakorlatilag mindvégig tagadták a létezését.

A Lockheed F-117 Nighthawk közel 40 esztendővel ezelőtt szállt fel először, és hosszú éveken át egy mítosz övezte, amivel félelmet generáltak az ellenségben. Rengeteg találgatás jelent meg a repülőgépről, melyről manapság már mindent tudhatunk.

Összesen 64 darab készült belőle, ebben beletartozik az 5 prototípus is, amiket azonban nem használtak bevezetésekre. Többek között az öbölháborúban és a délszláv konfliktusban is bevetették, de Irakban szintén megjelent.

Hivatalosan csak egy gépet lőttek le az állományból, még a 90-es évek végén Szerbia felett. A maradványokat a belgrádi Repülőséi Múzeumban mutatták be. Haláleset azonban nem történt, mivel a pilóta, Dale Zelko sikeresen katapultált.

Egy több mint 20 méter hosszú repülőgépről beszélünk, melynek fesztávolsága 13.20 méter, addig a magassága 3.78 méter. A legnagyobb sebessége a két hajtómű segítségével maximális terhelés mellett közel 1000 km/óra volt. A hatótávolsága meghaladta az 1700 kilométert. Hivatalosan több mint 15 000 méter fölött is teljesített szolgálatot.

A radarok számára sokszor láthatatlanná vált gépről nemrég egy látványos videó látott napvilágot, ahogy a szakemberek eltávolítják radar-abszorbens anyagot (RAM) a felületről. Ez volt az az anyag, ami segítette a gépet az álcázásban, mely folyamatos karbantartásra szorult.

Így szimulálják a harcot a sztratoszférában az oroszok a MiG-31-esekkel: lenyűgöző felvételek