Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Ennyi volt, hat évtized után kivonták a legendás MiG-21-es vadászgépeket

Ennyi volt, hat évtized után kivonták a legendás MiG-21-es vadászgépeket

Ennyi volt, hat évtized után kivonták a legendás MiG-21-es vadászgépeket
Shutterstock/Illusztráció

India hivatalosan is nyugdíjazta utolsó MiG–21-es vadászgépeit, ezzel lezárva egy több mint hat évtizedes korszakot.

A szovjet gyártmányú repülőgépek a 60-as évektől kezdve az indiai légierő gerincét alkották, ám a gyakori balesetek miatt az idők során a „repülő koporsó” gúnynevet kapták. A kivonás rávilágít arra, hogy az indiai légierő sürgősen bővítésre és modernizációra szorul, hiszen egyszerre kell számolnia Kína és Pakisztán jelentette fenyegetésekkel.

A cikk a videó után folytatódik

A kivonás után a légierő 29 vadászrepülő-századdal rendelkezik, miközben a kormány korábban 42 századot tartott szükségesnek. Egy század 16–18 gépből áll. NC Bipindra, Újdelhiben dolgozó védelmi elemző figyelmeztetett: „Ha India vadászflottájának csökkenését nem állítják meg gyorsan, nehéz lesz felvenni a harcot a szomszédos ellenfelekkel, akik korszerű vadászgépekkel rendelkeznek a modern hadviseléshez.”

A Reuters és a helyi indiai sajtó beszámolói szerint India a hazai gyártású Tejas könnyű harci repülőgépek gyorsított bevezetésében bízik, emellett külföldi vadászok beszerzését is fontolgatja, amelyeket nagyrészt helyben gyártanának. Az ország jelenleg francia gyártmányú Rafale és Mirage 2000, orosz Su-30 és MiG-29, valamint Tejas típusokat üzemeltet.

A MiG-21-eseket az 1960-as években állították hadrendbe, és részt vettek India Pakisztánnal és Kínával vívott háborúiban is. Bár többször modernizálták őket, a technológia elavulttá vált, a karbantartás pedig egyre nehezebb lett. Hivatalos adatok szerint India 1966 és 1980 között 872 darab MiG-et szerzett be, ezzel a világ legnagyobb üzemeltetőjévé vált. 1971 és 2012 áprilisa között 482 balesetet jegyeztek fel, amelyekben 171 pilóta, 39 civil, 8 katonai alkalmazott és 1 légiutas vesztette életét.

A gyakori tragédiák miatt ragadt rájuk a „repülő koporsó” elnevezés, sőt, egy 2006-os Bollywood-film (Rang De Basanti) is egy fiatal MiG–21-es pilóta halálát dolgozta fel. A búcsúztatásra szeptember 26-án került sor a chandigarhi légibázison, ahol a légierő parancsnoka, AP Singh légimarsall repülte az utolsó hivatalos bevetést, Rajnath Singh védelmi miniszter jelenlétében. Leszállás után a gépet vízágyús tisztelgéssel köszöntötték.

Indranil Nandi csoportkapitány így emlékezett: „A MiG–21 érdeme, hogy generációk indiai vadászpilótáit képezte ki. Öröm volt repülni vele. Ez a gép tett azzá a vadászpilótává, aki ma vagyok.” India a Hindustan Aeronautics Limited állami vállalattól 87 Tejas repülőgépet rendelt, de a szállítások késnek, mivel az amerikai importmotorok hiánya akadályozza a gyártást. A védelmi minisztérium újabb szerződést írt alá további 97 Tejas beszerzésére, amelyek 2027-től érkezhetnek -számolt be róla a CNA.

Emellett felmerült a Rafale vadászgépek helyi gyártásának lehetősége a Dassault Aviation és egy indiai partner együttműködésében, míg az Egyesült Államok az F-35-ös lopakodó vadászok szállítását ajánlja, bár Újdelhi egyelőre inkább a hazai gyártású típusok beszerzésére összpontosít.