Jogi útra terelték az EU-s védővámok ügyét a kínai autógyártók
A BYD, a Geely és a SAIC az Európai Unió Bíróságához fordult az elektromos járművekre kivetett importvámok miatt, ami újabb fordulópontot jelent az EU és Kína közötti kereskedelmi feszültségekben.
A három meghatározó kínai autógyártó kedden, egy nappal a fellebbezési határidő lejárta előtt nyújtotta be keresetét az EU Törvényszékéhez. A lépés válasz az EU októberi döntésére, amely szubvencióellenes vámokat vezetett be a kínai elektromos járművekre.
Az Európai Bizottság által meghatározott vámterhek eltérő mértékűek: a BYD esetében 17%, a Geelynél 18,8%, míg a SAIC-nál 35,3% többletvámot alkalmaznak az általános 10%-os gépjármű importvám mellett.
A Kínai Gép- és Elektronikai Termékek Import-Export Kereskedelmi Kamarája (CCCME) szintén csatlakozott a jogi eljáráshoz, amit a Kínai Kereskedelmi Kamara EU-hoz rendelt képviselete jelentett be. A szervezet arra ösztönzi mindkét felet, hogy tárgyalásos úton rendezzék a helyzetet.
Az Európai Bizottság megerősítette, hogy tudomást szerzett a keresetekről, és hetven napja van a védekezés előkészítésére, emellett a testület jelezte, hogy folytatódnak a technikai egyeztetések Pekinggel.
Vitatott döntések
A szakértők szerint a fellebbezések várhatóan több pontot is érintenek majd, beleértve a támogatások értékelésének módszertanát és az iparágat ért károk megállapítását. A SAIC esetében külön vitapont lehet a magasabb vámteher, amit korábban a vizsgálattal való együttműködés hiányára hivatkozva állapítottak meg.
További vitát generálhat, hogy a Tesla, amely a legnagyobb kínai elektromosautó-exportőr az EU piacán, nem szerepelt a mintavételben. A vállalat mindössze 7,8%-os többletvámot kapott, míg az együttműködő cégekre 20,7%-os terhet róttak ki.