Eladná a Boeing az űripari üzletágát?
A Boeing állítólag azt mérlegeli, hogy eladja egyes űripari divízióit, például a Starliner űrhajóhoz köthetőt is.
A cég űripari részlegeinek eladását mérlegelheti Kelly Ortberg, a Boeing augusztusban kinevezett vezérigazgatója – írta meg a The Wall Street Journal. A lap úgy tudja, a tervek még korai fázisban vannak, de érintenék a Starliner űrhajót és a Nemzetközi Űrállomást (ISS) kiszolgáló egyéb projekteket is. „Jobb, ha kevesebb dolgot csinálunk jobban, mint többet, de rosszul” – fogalmazott Ortberg a befektetőknek a napokban.
Egyúttal hozzáfűzte: nem kérdés, hogy a kereskedelmi repülőgépgyártás és a védelmi rendszerek hosszú távon is a Boeing részét képezik majd. De elmondása szerint akad néhány dolog, ahol lehetnének hatékonyabbak, vagy éppen konkrétan eltérítik őket a „fő céljuktól”. Problémák pedig bőven akadnak – nagy botrány kerekedett abból is, amikor az év elején kiszakadt egy darab az egyik gépük törzséből repülés közben, később azonban sorra jöttek a hírek a különböző balesetekről.
A polgári repülés mellett a szóban forgó űripari tevékenységeik is elég rosszul festenek, a Starliner űrhajó júniusban indult el az ISS-re, első ízben szállítva űrhajósokat. A jármű azonban hemzsegett a hibáktól, és bár végül rendben dokkolni tudott az űrállomásra, hónapokig tartó tanakodás után inkább üresen hozták vissza a Földre – emlékeztet a HVG. A kétfős legénysége így csak jövő februárban térhet vissza, miközben csak néhány napot terveztek az ISS-en tölteni.
Ám a The Wall Street Journal információi szerint azért nem lenne teljes az elszakadás: az Artemis-program keretein belül továbbra is felügyelné a Boeing a Space Launch Systemet (SLS), ami az embert a Holdra juttatni hivatott NASA űrhajó hordozórakétája. Állítólag a kereskedelmi és katonai műholdas részlegek mellett is kitartana a Boeing – jegyzik meg. A The Verge pedig számokkal is alátámasztotta, mekkora a baj.
A cég az előző negyedévben 6,17 milliárd dolláros mínuszban zárt, ebből csak a Starliner 250 millióért felelős – és a várakozások szerint 2025-ben is veszteséges marad a Boeing. Mindeközben 17 ezer ember elbocsátását tervezik: jelentős költségcsökkentésre kényszerül a válságba került repülőgépgyártó cég. Mint arról már beszámoltunk, a leépítés a vállalatvezetői, középvezetői kört is érinteni fogja. Továbbá a cég vállalta, hogy újratervezi a 737-es típusú repülőgépeit, erről itt írtunk bővebben.