Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
353,99 Ft
Euró
394,10 Ft
Font
469,18 Ft
Bitcoin
62,956 $

Továbbra is óvatosan költenek a magyarok, a Temu viszont nálunk is tarol

A fogyasztás növelése helyett inkább a megtakarítások visszaépítésére fókuszálnak sokan, mellette egyre nagyobb szerepet kap a külföldi online kereskedelem, míg mások számára a lakásvásárlás a cél.

...svg content...Fotó: Unsplash
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A magyar lakosság fogyasztási szokásaiban három fontos változás állt be 2024 első felében. Egyrészt továbbra is óvatosan költünk, a fogyasztás növelése helyett inkább a megtakarítások visszaépítésére fókuszálunk. Mellette egyre nagyobb szerepet kap a külföldi online kereskedelem, főleg a Temu, sokan pedig az elhalasztott lakásvásárlásra álltak rá. Mindez egy, a Portfolio.hu-n megjelent cikkből derült ki, melynek szerzői a Nemzetgazdasági Minisztérium két elemzője, Suppan Gergely közgazdász és Kisfaludy Tamás miniszteri tanácsadó – szemlézte a Telex.

Eszerint a jelenlegi magyar fogyasztási szokások főbb tendenciáit illetően elmondható, hogy 2024 elején a lakosság megtakarítási rátája évtizedek óta nem látott szintre, 16% közelébe emelkedett a fogyasztás csökkenésével párhuzamosan. A hazai kiskereskedelem lassan megkezdte a helyreállást, 2024 első negyedévében 2,2%-os, a másodikban 3,1%-os volumenbővülés volt éves alapon, ez az EU középmezőnyének eleje – részletezik. A kiskereskedelmi forgalmi statisztikák csak a belföldi üzletek forgalmát mutatják, de egyre jelentősebb, hogy mennyit fogyaszt a lakosság külföldön és külföldről. Soron kívül Megvan a dátum: ekkor valósulhat meg a vita, amin Magyar Péter és Orbán Viktor is jelen lesz

Ez egyrészt a külföldi utazások költségeiből áll, másrészt az online vásárlásokból – mindkettő nagyságrendekkel nagyobb összegeket jelent, mint eddig. Kiemelik: a kínai online webshopok, a főleg amerikai streamingszolgáltatók és az online szálláskereskedők forgalma évről évre nő. A lakosság kiskereskedelmi kiadásai éves alapon 4%-kal nőttek 2024 első negyedévében (4337 milliárd forintról 181 milliárddal), a külföldi online vásárlások ezzel szemben 28%-kal (121 milliárd forinttal) nőttek éves alapon.

A külföldi online vásárlások egyre nagyobb részét teszik ki a webshopos rendelések, ezek közül kiemelkedő a kínai Temu hazai térnyerése. A vállalat az idei év első negyedévében 1,6 millió magyar rendelést teljesített, 22,5 milliárd forintos forgalmat ért el, ami a hazai online költések 6,4%-a. Nőtt a külföldi utazások iránti kereslet is, 40%-kal többet, összesen 297 milliárd forintot költöttünk az idei első negyedévben külföldi utakra, mint 2023-ban ilyenkor. A belföldi utazásoknál csak 32%-os volt a növekedés – jegyzik meg. Ami a külföldi bankkártyás költéseket illeti, 19%-kal fizettünk többet éves alapon.

De a cikkből arra is fény derül, hogy mérséklik a fogyasztás visszapattanását a korábban elhalasztott lakásvásárlások is: 2024 első felében újra nőtt a tranzakciók száma, a Duna House Barométer adatai szerint éves alapján 40,1%-kal. Korábban egyébként azt is megírtuk, hogy új front nyílik a kínai online kiskereskedők harcában: a Shein az Egyesült Államokban indított pert a Temu ellen. De arra is kitértünk, hogy egy felmérés szerint nincs pénz szórakozásra, az élelmiszereken is spórolnak a fogyasztók. Míg arra a kérdésre, miért költenek kevesebbet az emberek, a hírekben találni meg a választ. A témáról bővebben ebben a cikkben írtunk.