A chipsadó nem ért célt, nem esznek egészségesebben a magyarok
Az adó eleinte csökkentette a fogyasztást, később azonban egyre többet vásároltak belőle a magyarok.
Úgy tűnik, a chipsadó bevezetése nem vezetett sikerre, ugyanis a Budapesti Corvinus Egyetem munkatársainak tanulmánya alapján nem esznek kevesebb egészségtelen élelmiszert a magyarok. A beszámoló alapján a kutatók a csokoládé, az édes kekszek, a cukros szénsavas üdítőitalok, a sós snackek és az alacsony gyümölcstartalmú italok fogyasztását vizsgálták évekre visszamenőleg, mégpedig a GfK háztartáspanel 2000 háztartásra vonatkozó reprezentatív adatai alapján.
Az Economx azt írja, a szakértők azt találták, hogy az egészségtelen élelmiszerekre kivetett adó eleinte csökkentette a fogyasztást, később azonban egyre többet vásároltak belőle a magyarok, mivel a táplálkozási szokások és az élelmiszerkörnyezet nem változott, az elkölthető jövedelem pedig nőtt. Mindez azt eredményezte, hogy 8 évvel az adó bevezetése után már több egészségtelen élelmiszert fogyasztottak az emberek itthon, mint azelőtt, ráadásul kiadásaik nagyobb részét is tették ki.
A tanulmány szerzői kiemelik: a népegészségügyi termékadó nem tudta elérni a fő célját, önmagában képtelennek bizonyult arra, hogy csökkentse az egészégtelen élelemiszerek fogyasztását. Az alacsonyabb jövedelműekre nézve viszont hátrányos lehet az intézkedés, mivel őket sokkal érzékenyebben érinti a drágulás – emelik ki. A kutatók mindemellett azon a véleményen vannak, hogy a hosszú távú kedvező hatások eléréshez komplex intézkedésekre van szükség.
Például arra, hogy elérhetőbbek és megfizethetőbbek legyenek az egészséges élelmiszerek, valamint az is lényeges, hogy növeljük a fogyasztói tudatosságot oktatási programokon keresztül. De korábban azt is megírtuk, miszerint egyre több betegség kialakulásáról bizonyítják, hogy köze van az ultrafeldolgozott ételek fogyasztásához. Csábító lehet a dobozból kivett gyors és ízletes étel, de nagyon komoly egészségügyi problémákat okozhat.
Míg ebben a cikkben arra tértünk ki, hogy egy felmérés szerint nincs pénz szórakozásra, az élelmiszereken is spórolnak a fogyasztók. A tartós infláció miatt jelentősen változnak a vásárlási szokások, sokan szórakozás helyett az otthoni kikapcsolódást választják, illetve a saját márkás termékek is egyre kelendőbbek. A kutatást 30 ország több mint 23 ezer fogyasztójának megkérdezésével készítették.