Lázár János szerint a kínai elnök látogatása a magyar szuverenitás erősítését jelenti
Úgy látja, hazánknak nyugat és kelet felé is nyitottnak kell lennie, Kínára pedig több szempontból is szükség van.
Lázár János építési és közlekedési miniszter nemrégiben interjút adott, amelynek során több téma is szóba került, például a kínai-magyar kapcsolatok erősítése, a Budapest-Belgrád vasútvonal, Magyarország mint gazdasági kulcsállam, az autóúthálózat fejlesztése, valamint az orosz-ukrán háború következményei. Hszi Csin-ping Budapestre való érkezése kapcsán például azt mondta: „A kínai elnök látogatása nem a magyar függetlenség feladásáról szól, hanem pont a magyar szuverenitás erősítését jelenti”.
Mint fogalmazott, hazánknak nyugat és kelet felé is nyitottnak kell lennie, Kínára pedig azért van szükségünk az előnyös gazdasági kilátások mellett, hogy Magyarország a szuverenitását és a saját rendelkezési képességeit meg tudja őrizni. Majd azzal folytatta: világviszonylatban jól élnek az európaiak, de a gazdaságuk folyamatosan gyengül, így azt hatékonyabbá kell tenni, amelyhez innovációra, tudásra és technológiára van szükség. Ez pedig főként tőlünk keletebbre található meg, például Kínában.
„A kínaiak bizonyos területen a legjobb dolgokat gyártják, a legköltséghatékonyabban és a legolcsóbban” – magyarázta. Egyúttal kiemelte, Magyarországot kulcsállammá kell tennünk gazdasági, de főként mobilitás értelmében: a közlekedési infrastruktúrának köszönhetően, ehhez viszont pénzre van szükség, „történelmi mértékű beruházásokra”. „A kínai-magyar kapcsolatok erősítése nem politikai rögtönzés alapján történik, tudatos stratégia szerint halad előre” – fogalmazott a Portfolionak az építési és közlekedési miniszter.
Állítása szerint Magyarország megerősítéséhez nélkülözhetetlen, hogy közlekedési értelemben kulcsállammá váljon, vagyis keletről elsősorban rajtunk keresztül vezessenek utak Nyugat-Európába. „Ehhez viszont nagyon komoly befektetésekre van szükség: pénzre, pénzre és pénzre. Ezért nem annak ellenében, hanem épp a magyar nemzeti függetlenség erősítése érdekében próbálunk most alternatív forrásokat – ebben a konkrét esetben például kínai pénzt – bevonzani a gazdaságunk működtetésébe, fejlesztésébe” – tette hozzá.
Lázár János kitért arra is, hogy drága a vasútépítés, amire szinte lehetetlen forrást találni Európában, ezért kell szerinte a kínai tőke. Úgy látja, a vasútvonal jövőre kész lesz, a teherforgalom pedig költségvetési bevételeket fog hozni. Ahogy az autópályák is, azért minél több négysávos utat akar, illetve hozzáfűzte: ma az autópályákkal 600 milliárd forintot keres a költségvetés, ami 5-6 év alatt közel meg is duplázódhat. „A célunk, hogy Budapest politikai, kereskedelmi, gazdasági ’roadmapként’ is megkerülhetetlen legyen” – húzta alá.