Akár a fénysebességet is megközelítheti a NASA vadonatúj rakétatechnológiája
A „MEGA meghajtás” névre keresztelt egységgel a jövőbeni asztronauták képesek lehetnek eljutni a szomszédos galaxisokba és csillagrendszerekbe is – meglepő módon bárminemű hajtóanyag felhasználása nélkül.
A „MEGA meghajtás” névre keresztelt egységgel a jövőbeni asztronauták képesek lehetnek eljutni a szomszédos galaxisokba és csillagrendszerekbe is – meglepő módon bárminemű hajtóanyag felhasználása nélkül.
A Fullertonban található Kaliforniai Állami Egyetem fizikus emeritus professzora, Jim Woodward egy igazán hajmeresztő ötlettel állt elő – olyan rakétákat álmodott meg, melyek szívében az energiaforrást apró kristályok szolgáltatják több tízezer rezgés per másodperces sebességgel, miközben elektromos áram alatt tartózkodnak.
A találmányát Mach-effektusú gravitációs asszisztens (MEGA) meghajtásnak nevezte el, ami sugárhajtás helyett kizárólag elektromosságon alapul, ezért semmiféle nehézégésű üzemanyag nem szükséges az üzemeltetéséhez – számolt be róla a Wired magazin.
Woodward szerint a MEGA meghajtással és egy atomreaktor segítségével akár a fénysebességhez közeli gyorsaságot is ki lehet sajtolni a rakétákból, feltéve, ha évtizedekig kitartó elektromos áramforrással táplálják a rendszert.
A technológia a Mach-elven alapszik, amit maga Albert Einstein írt le először. Lényege, hogy az inercia összefüggésbe hozható a távoli gravitációs hatásokkal – amint egy objektum energiája megváltozik, az idő és a tér anyaga vele együtt módosul.
Magyarán ha a MEGA meghajtásért felelős apró piezoelektromos lemezek egyidejűleg változtatják a tömegüket és az energiaállapotukat, elméletben gyorsulásnak indulhatnak. Woodward már lassan harminc éve dolgozik a MEGA megalkotásán, még a NASA innovatív fejlesztésért járó ösztöndíját is elnyerte 2017-ben.
Az amerikai űrhivatal támogatása révén a fizikus és kollégái egy SSI Lambda nevű űrhajómodellt is megterveztek, amibe nagyjából 1 500 MEGA meghajtót lehetne szerelni, melyekkel soha nem tapasztalt tolóerőt állíthatna elő a rendszer.
Mike McDonald, a marylandi Tengerészeti Kutatólaboratórium űrkutatási mérnöke a biztató eredmények ellenére meglehetősen szkeptikus a vívmánnyal kapcsolatban:
Woodwardék azt tervezik, hogy a közeljövőben a koncepciót egy tesztrepülés keretein belül akár a világűrbe is eljuttathatják, ahol Föld körüli pályán vizsgálhatják meg, valójában miként funkcionál a különleges masina.