Veszélybe kerülhet a főváros tömegközlekedése, ha senki sem ad el áramot a BKV-nak
Amennyiben továbbra sem érkezik érvényes ajánlat a vállalat energetikai közbeszerzésére, a trolik, villamosok és mozgólépcsők is leállhatnak.
Karácsony Gergely főpolgármester a legutóbbi rendkívüli közgyűlésen arra figyelmeztetett, miszerint borzasztóan nehéz időszak következik a Fővárosi Önkormányzat és Budapest életében, amely az egyre emelkedő energiaárak egyik következménye.
Bár augusztus végén a képviselőtestület egy hatékonyságnövelő és megtakarítást célzó energiacsomagot is elfogadott, ám ez nem ad választ a BKV legégetőbb kérdésére, hogy jövőre „mitől megy a villamos”, hiszen eddig egyetlen érvényes ajánlat sem érkezett a vállalat energetikai közbeszerzésére.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elmondta, miszerint a BKV áramszerződése december 31-ig szól, vagyis van még idő megoldásokat keresni, az viszont tény, hogy ehhez hasonló helyzettel még sosem álltak szemben.
A közlekedési társaság éves energiaigénye 246 GWh, amely több mint 20 milliárd forint kiadást jelentett korábban, ám ez a szám mostanra 10-15-ször magasabb is lehet. Ez azt jelenti, hogy a 2023-as költségvetés várható számai alapján ilyen árakon kizárt a jövő évi áramszükséglet fedezésére kiírt sikeres közbeszerzés.
B tervként több megoldás is szóba jöhet, köztük az egy évnél rövidebb időszakra szóló pályázatkiírás, valamint egy olyan jogszabálymódosítás, amely lehetővé tenné az elektromos árammal való kereskedést, illetve valamekkora mértékű ártámogatás, a javaslatokra azonban még nem érkezett válasz.
Az Index által megkérdezett közlekedési szakértő, Dorner Lajos úgy véli, lehetetlen, hogy a fővárosban leálljanak az elektromossággal hajtott buszok, villamosok, trolibuszok, metrók és mozgólépcsők. Emellett biztosra vette, hogy az állam szükség esetén kisegíti majd a főváros közlekedési vállalatát, amelynek valamilyen formában meg is kérheti az árát.