Íme a világ első kommersz űrrepülőgépe, amivel bárki eljuthat az univerzumba
Új cég szállt be a kereskedelmi űrversenybe: a Radian Aerospace bejelentette, hogy 27,5 millió dolláros kezdőtőkét biztosított a Radian One nevű, egylépcsős pályára állítható űrrepülőgép (SSTO) kifejlesztéséhez, amelyet úgy terveztek, hogy vízszintesen tudjon felemelkedni és leszállni.
A kereskedelmi célú űrtevékenység iránti érdeklődés az elmúlt években folyamatosan nőtt, a vállalkozók átvették a személyzetek Nemzetközi Űrállomásra való szállítását, hatalmas műholdkonstellációkat állítottak pályára, sőt magánmissziókat és turistákat is küldtek az űrbe.
Emellett vannak olyan tervek, amelyek szerint az ISS-t magánűrállomások váltanák fel, továbbá olyan javaslatok is, melyek alapján magánszemélyeket küldenének a Holdra és a Marsra, némi pénzért cserébe.
Az űrverseny állóhelyzetét a Radian Aerospace egy kisebb, kereskedelmi repülőgép méretű, deltaszárnyú űrszerkezet kifejlesztésével kívánja megtörni, amely vízszintesen, rakétahajtással indul, hogy a jármű a lehető legtöbb üzemanyagot takaríthassa meg.
Levegőbe emelkedve három rakétahajtómű alacsony G-erejű emelkedéssel pályára állítja az űrhajót, amely akár ötnapos, legénységgel végrehajtott küldetésekhez is alkalmas, mielőtt leszállna egy 3 000 méter hosszú kifutópályán.
A vállalat szerint a Radian One ezután 48 órán belül ismét üzembe állítható, ezáltal visszatérhet a világűrbe. Az űrhajó műszaki részleteit nem hozták nyilvánosságra, ám szakértők úgy gondolják, rejlik kreativitás a koncepcióban, ami úgy néz ki, mintha az 1951-es Világok összeütközése című sci-fi thrillerből származna, amelyben szintén szerepelt egy hasonló elven működő szárnyas űrhajó.
A cég egyébként nem a turizmusra törekszik, helyette a kutatásra, az űrben történő fejlesztésekre, továbbá a földi megfigyelésre és a célállomásokra történő gyors globális szállításra összpontosít, melynek részeként szolgáltatási megállapodásokat kötöttek különböző kormányokkal, valamint kereskedelmi űrprojektekkel is.