Olcsóbbak lehetnek a villanyautók, hála az új gyártási technológiának
A japán Sumitomo Metal Mining nekilátott a kobalt, lítium és egyéb kulcsfontosságú kémiai anyagok újrahasznosításának, mellyel költséghatékonyabbá varázsolhatják az akkumulátorokkal kapcsolatos technológiát.
Az elektromos autók, valamint a zöldenergiás átmenet egyik legnagyobb akadálya, hogy a jelenlegi akkumulátorok nem elég hatékonyak, valamint sok rikta nyersanyagra van szükség a gyártásukhoz. A világon egyre több helyen próbálnak lítiumot, kobaltot és nikkelt kitermelni, viszont az energiaátmenet és az autóipar ellátásigénye egyre nagyobb, ami idővel költségessé teheti a gyártást – olvasható a Napi.hu riportjában.
A felmerülő problémákra azonban létezik egy átfogó megoldás, ez pedig nem más, mint az újrahasznosítás, amit a japán Sumitomo Metal Mining vállalat végezhet el elsőként a világon. A cég a rézfinomításban szerzett tapasztalatát felhasználva képes kinyerni összezúzott akkumulátorokból a lítiumot, nikkelt és kobaltot, mégpedig úgy, hogy magas hőmérsékletre hevítik őket, és beállítják az oxigénszintjüket.
A Sumitomo Metal Mining előzetes tervei alapján 2023-ra megépíthetnek egy újrahasznosító üzemet Japánban, melynek segítségével évente 7 ezer tonna zúzott akkumulátort dolgozhatnak fel, amiből összesen 20 ezer villanyautót gyárthatnak le.
Az elektromos autókkal kapcsolatos kereslet miatt a szóban forgó ritka anyagok árai megugrottak, a beszerzésük egyre nagyobb kihívást jelent a vállalkozások számára globális szinten. Amíg a lítium ára egy év alatt több mint kétszeresére, közel 30 dollárra emelkedett kilogrammonként, addiga kobalt ára mintegy 80 százalékkal, tonnánként 60 000 dollárra nőtt.