A magnéziumhiány is térdre kényszerítheti az európai autóipart
A chipek hiánya mellett most már a magnéziumhiány veszélye is fennáll.
Ez a magnéziumhiány azzal a veszéllyel jár, hogy az egész autóipar leáll. Kína komoly energiahiánnyal küzd, pedig az ország a legnagyobb magnéziumtermelő, és jelenleg csak kis mennyiséget állítanak elő exportra. Különböző hatóságok megkongatják a vészharangot, mert már csak annyi magnézium van, ami legfeljebb két hónapra elegendő.
A magnézium felhasználása
A magnéziumot elsősorban az autóiparban használják az alumínium előállításához. Az alumínium különösen ideális olyan alkatrészekhez, amelyeknek kis súlyra, de mégis masszív szerkezetre van szükségük – ez nem csak a lemezekre, lökhárítókra és ajtókra vonatkozik, még a motorblokkok gyártásához is készülnek alumíniumból alkatrészek, de a hajtótengelyek, a benzintartályok és a kerekek is ebből a fémből készülnek. Lényegében alumínium nélkül egyetlen autó sem gördül le a gyártósorról.
Hogyan merült fel a probléma?
Kína jelenleg a világ legnagyobb magnéziumtermelője: a világ termelésének több mint 85 százaléka e gazdasági szuperhatalom kezében van. A kínai termelés csaknem fele az európai piacra kerül, amely az alumíniumgyártáshoz szállított magnézium majdnem teljes egészét felhasználja. Kína pedig nem is lenne Kína, ha nem használná ki teljes mértékben ezt a monopolhelyzetet – az általuk termelt magnéziummal dömpingáron kereskednek a világpiacon. Az árak olyan alacsonyak voltak, hogy az egyetlen megmaradt európai magnéziumgyárat be kellett zárni.
Kína azonban jelenleg komoly energiahiánnyal küzd, ennek következtében Yulin város 50 gyárából 35-nek, amely a magnéziumtermelés legnagyobb részéért felelős, zárva kell maradnia, a fennmaradó 15 gyárat pedig arra utasították, hogy a termelést a felére csökkentsék. Ennek eredményeképpen Kína jelenleg éppen csak képes kielégíteni a saját határain belüli szükségleteket.
Mekkora a baj?
Szerencsére az amerikai autópiacon valamivel jobb a helyzet, és mivel Amerika maga is magnéziumgyártó, így őket kevésbé érinti a hiány. Az európai autógyártókat azonban különösen érinti a magnéziumhiány, az fémiparon belüli érdekképviselet, a European Aluminium ezért most gyors közös politikára szólítja fel az európai kormányokat, melynek az európai határokon belüli magnéziumtermelés növelésére kell összpontosítania, így kevésbé függnénk a kínai gyártóktól.
A szervezet azt is jelezte, hogy ha nem születnek hamarosan intézkedések, két hónapon belül komoly alumíniumhiány alakulhat ki, melynek következtében különböző iparágaknak, köztük az autóiparnak is, komolyan csökkenteniük kell majd a termelést, és legrosszabb esetben akár le is állhatnak.
A kérdés most az, hogy az európai kormányok rövid távon mit tudnak tenni annak érdekében, hogy az autóipar ne álljon le teljesen. Mindenesetre a jelenleg még rendelkezésre álló készletek feltöltése nem tűnik opciónak, a magnézium ugyanis önmagában egy olyan nyersanyag, amely nagyon érzékeny az oxidációra.