Pontos számok mutatják, mennyire elszabadult a magyar infláció egyes termékeknél
A koronavírus-járvány káros hatásainak részben köszönhetően öt százalék feletti szintre került az infláció Magyarországon, a drágulás viszont egyes termékek esetében ezt jóval meghaladja.
A Napi.hu gazdasági hírportál Buksza nevű blogja által összeállított grafikából ugyanis egyértelműen kiderül, hogy az összesen 5 százalékos infláció egyik motorja az üzemanyagárak elképesztő idei emelkedése.
Az idei év során például a 95-ös benzin literenkénti ára 40 százalékkal emelkedett, melyben „bajnoknak” tekinthető az áremelkedésben. A gázolaj terén sem sokkal jobb a helyzet, ott a literenkénti ár idén 31 százalékkal nőtt.
A második legnagyobb drágulást érdekes módon a szemüveglencse produkálta, amely 37 százalékkal kerül drágábba, mint tavaly. A dobogó harmadik fokát megosztja egymás között a gázolaj és az óránkénti parkolás díja, amely szintén 31 százalékot emelkedett.
Az élelmiszerek terén az akácméz a rekorder, ott kilónként 28 százalékkal kell többet fizetni, mint tavaly, a „dobogó” maradék két fokára pedig a korai burgonya (23 százalékos emelkedés kilónként) és az uborka (22 százalékos emelkedés kilónként) fért fel.
A dohányosoknak is fájhatott a feje idén, ugyanis Magyarország megkezdte egy korábbi uniós irányelv átültetését, melynek következtében 1 doboz cigaretta 21 százalékkal, a cigarettadohány pedig 16 százalékkal emelkedett.
Az elektronikai berendezések piacán pedig a globális chipválság hatásai érezhetőek, ez különösen tetten érhető a digitális vérnyomásmérő és a digitális lázmérő árában, az előbbi 19, utóbbi 16 százalékkal kerül többe.
Az általános élelmiszerek terén is tetten érhető a drágulás, a félbarna kenyér kilónként ára például 14, a zsemle darabja pedig 11 százalékkal lett drágább. Drágult a rizs (14%) és a gyümölcsjoghurt (13%) is, egyre többe kerülnek már a bevásárlások.