Meghibásodás miatt visszatért a kikötőbe a Mayflower útját bejáró, AI által vezérelt robothajó
A személyzet nélküli hajót arra tervezték, hogy megtegye a Mayflower útvonalát, mellyel 400 évvel ezelőtt szelték át az Atlanti-óceánt.
A Mayflower Autonomous Ship (MAS) névre keresztelt robotkatamarán kedden kezdte meg több mint 5 630 kilométeres útját Plymouth kikötőjéből, hogy később az amerikai Massachusetts államban érjen partot.
A projekt vezetői hamar észrevették, hogy apró, ám annál jelentősebb technikai gond adódott a hajóval, ezért ahelyett, hogy folytatták volna a küldetést, visszahívták Plymouthba.
Ha minden az előzetes tervek szerint alakult volna, akkor nagyjából három hét alatt teljesítette volna az utat. A hajó egyébként 20 m/h-ás átlagsebesség elérésére képes, és lényegében magától mozog, ugyanis a fedélzetére épített számítógépnek köszönhetően valós időben kiértékeli a helyzetet a feltelepített algoritmus – adta hírül a BBC.
A projekt igazgatója, Brett Phaneuf a brit közmédia felkeresésére elmondta, kisebb problémát fedeztek fel a katamaránon, ezért biztonsági okokból inkább visszatérítették az Atlanti-óceánból, ám nem adták fel, és az egység a javítási munkálatok után ismét vízre szállhat.
A mesterséges intelligenciához köthető szoftverek és hardverek nem sérültek, így semmi akadálya sincs annak, hogy folytatódjon a kaland, ami nemcsak puszta szórakozás lesz, hanem hasznot is hajthat a tengerbiológusoknak és a környezetvédő szakembereknek, mivel a MAS-ra felszerelt szenzorokkal megvizsgálható az óceán felszíne alatt húzódó élővilág állapota, valamint az is, hogy milyen mértékben van tele ez a régió műanyaghulladékkal.
Az eredeti, 30 méter hosszú Mayflower egy három árbócos, fából készült gálya volt, ami mindössze három csomóval, vagyis 6 km/h-val mozgott. A hajó 1620-ban 102 utassal a fedélzetén több mint két hónap alatt teljesítette azt a távot, amit az AI által vezérelt katamaránnal 14 napon belül meg szeretnének tenni.