Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Meghibásodás miatt visszatért a kikötőbe a Mayflower útját bejáró, AI által vezérelt robothajó

A személyzet nélküli hajót arra tervezték, hogy megtegye a Mayflower útvonalát, mellyel 400 évvel ezelőtt szelték át az Atlanti-óceánt.

...svg content...Twiiter/Oliver Dickinson/Promare
Külföld
Author image

Kulcsár Péter

Szerkesztő

A Mayflower Autonomous Ship (MAS) névre keresztelt robotkatamarán kedden kezdte meg több mint 5 630 kilométeres útját Plymouth kikötőjéből, hogy később az amerikai Massachusetts államban érjen partot.

A projekt vezetői hamar észrevették, hogy apró, ám annál jelentősebb technikai gond adódott a hajóval, ezért ahelyett, hogy folytatták volna a küldetést, visszahívták Plymouthba. Soron kívül Orbán Viktor meghívja Izrael miniszterelnökét, aki ellen elfogatóparancsot adtak ki

Ha minden az előzetes tervek szerint alakult volna, akkor nagyjából három hét alatt teljesítette volna az utat. A hajó egyébként 20 m/h-ás átlagsebesség elérésére képes, és lényegében magától mozog, ugyanis a fedélzetére épített számítógépnek köszönhetően valós időben kiértékeli a helyzetet a feltelepített algoritmus – adta hírül a BBC.

A projekt igazgatója, Brett Phaneuf a brit közmédia felkeresésére elmondta, kisebb problémát fedeztek fel a katamaránon, ezért biztonsági okokból inkább visszatérítették az Atlanti-óceánból, ám nem adták fel, és az egység a javítási munkálatok után ismét vízre szállhat.

A mesterséges intelligenciához köthető szoftverek és hardverek nem sérültek, így semmi akadálya sincs annak, hogy folytatódjon a kaland, ami nemcsak puszta szórakozás lesz, hanem hasznot is hajthat a tengerbiológusoknak és a környezetvédő szakembereknek, mivel a MAS-ra felszerelt szenzorokkal megvizsgálható az óceán felszíne alatt húzódó élővilág állapota, valamint az is, hogy milyen mértékben van tele ez a régió műanyaghulladékkal.

Az eredeti, 30 méter hosszú Mayflower egy három árbócos, fából készült gálya volt, ami mindössze három csomóval, vagyis 6 km/h-val mozgott. A hajó 1620-ban 102 utassal a fedélzetén több mint két hónap alatt teljesítette azt a távot, amit az AI által vezérelt katamaránnal 14 napon belül meg szeretnének tenni.