Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Újabb hajózási válság fenyeget a vírustól való félelem miatt Dél-Kínában

Először a világjárvány miatti kritikus konténerhiány alakult ki a hajózási konténerekből, aztán jött a Szuezi-csatorna masszív elzáródása.

...svg content...Fotó: hajozas.hu
Külföld
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

A vállalkozások és a fogyasztók most azonban újabb szállítási válságra készülnek, mivel a Dél-Kínában kitört koronavírus-járvány megzavarja a kikötői szolgáltatásokat és késlelteti a szállításokat, mely ismét a költségek emelkedését eredményezi. A kínai Kuangtung tartományban hirtelen megugrott a koronavírusos megbetegedések száma, ezért a hatóságok körzeteket és üzleteket zártak be, hogy megakadályozzák a vírus gyors terjedését.

Mindez hatalmas szállítási késedelmeket okoz a nagyobb kínai kikötőkben, az elemzők és a hajózási ágazatban dolgozók szerint pedig a már amúgy is magas szállítási költségeket emeli tovább, mivel a kikötőhelyeken a várakozási idő máris „az egekbe szökött”. Soron kívül Küszöbön az új gázszerződés Törökországgal – Szijjártó Isztambulban tárgyal

„A zavarok Sencsenben és Kantonban láthatóak igazán, és ezek önmagukban is példátlan hatással lennének az ellátási láncra” – mondta a CNBC-nek Brian Glick, a Chain.io ellátási lánc integrációs platform alapítója és vezérigazgatója. Azonban azokkal a kihívásokkal együtt, amelyekkel a globális ellátási lánc idén szembesül, a hajózás „teljesen ismeretlen vizekre” evez – mondta Glick.

Kuangtung, az egyik legfontosabb hajózási csomópont, Kína teljes exportjának mintegy 24 százalékát adja. Itt található a sencseni és a kantoni kikötő is – amelyek a konténerforgalom alapján a harmadik és az ötödik legnagyobbak a világon a World Shipping Council szerint. Az először Indiában észlelt delta variáns első helyi esetét májusban fedezték fel Kantonban, mely azóta több mint 100 esetre emelkedett. A hatóságok zárlatokat és más intézkedéseket vezettek be, amelyek korlátozzák a kikötők feldolgozási kapacitását, így ismét veszélyben a globális ellátási lánc.

Ahogy a világ különböző részei tavaly év végén kilábaltak a világjárványból, vásárlási hullám indult meg, mely a konténerek kritikus hiányához vezetett. Mindez hatalmas késéseket okozott a Kínából Európába és az Egyesült Államokba irányuló áruszállításban, és felhajtotta az árakat a vállalkozások és a fogyasztók számára. Aztán a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója, az Ever Given elakadt a Szuezi-csatornában, és közel egy hétre elzárta a kulcsfontosságú kereskedelmi útvonalat. A világkereskedelem mintegy 12 százaléka halad át a Szuezi-csatornán, ahol naponta átlagosan több mint 50 hajó halad át.

Az incidens globális hajózási válságot idézett elő, és naponta 9 milliárd dollár értékű nemzetközi kereskedelmet akadályozott meg, most pedig a legújabb, dél-kínai válság zavarja meg a globális ellátási láncot. JP Wiggins, a 3GTMS hajózási szoftvercég vállalati fejlesztési alelnöke a CNBC-nek elmondta, hogy a kínai kikötői válság sokkal nagyobb fennakadást fog okozni az amerikai fogyasztók számára, mivel az érintett szállítmányok nagy része Észak-Amerikába irányul. Ehhez képest a szuezi blokád nagyobb hatással volt az európai kereskedelemre, mivel a késedelmes szállítmányok nagy része Európába irányult.

„Sok kis- és középméretű szállítmányozó felteszi a kezét, mivel a szállítási költségek meghaladják az általuk szállítani kívánt termékek árrését. A szállítási költségek minden eddiginél magasabbak, és az anekdoták szerint a történelmi normák 5-10-szeresét is elérik. Annyi árplafont áttörtünk már, hogy senki sem tudja megmondani, hol lesz a csúcspont”.